|
עמוד:146
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 146 זה עיון בזוגות או בקבוצות . ספר דיגיטלי המונגש דרך מכשיר נייד מזמן דפוסי שימוש דומים, אך לעיתים נוחים פחות לשימוש שיתופי בשל גודל המסך והצורך בישיבה במקומות מותאמים . חלק גדול מהספרים הדיגיטליים הם תוצר של דיגיטציה של ספרי דפוס כפי שהם, ואלו לרוב לא מאפשרים פעילויות אינטראקטיביות, המעניקות לספרים דיגיטליים יתרון לימודי . בעולם נפוץ השימוש בספרים דיגיטליים . כך למשל, סקר שערכו אוקונל, ביילס ומיטשל ( O’Connell, Bales & Mitchell, 2015 ) מצא ש - % 60 מבתי הספר התיכוניים ו - % 67 מבתי הספר ההמשכיים ( 25 - K ) באוסטרליה משתמשים בספרי לימוד דיגיטליים ; כ - % 2 משתמשים רק בספרי לימוד דיגיטליים . בסקר שנערך מטעם ASCD וכלל 2,033 בעלי תפקידי ניהול בבתי ספר ומחוזות בארה"ב ציינו % 43 מהמשיבים שספרי לימוד דיגיטליים יהיו שימושיים עבורם ( 2016 ASCD, ) . בדוח נמצא גם ש - % 31 מחומרי הלימוד בשימוש בבתי הספר הם דיגיטליים . בסקר שערכו צ'ן ודנוילס ( 2017 Chen & Denoyelles, ) בקרב 22,000 סטודנטים בפלורידה נמצאה עלייה עקבית בשימוש בספרי לימוד דיגיטליים, מ - % 42 ב - 2012 ל - % 66 ב - 2016 . יחד עם זאת, רומנו, גירמשייד וגנקו ( 2015 Romano, Girmscheid & Genco, ) מצאו שב - ,2015 % 56 בלבד מספריות בתי הספר בארצות הברית דיווחו שהן משאילות ספרים דיגיטליים — % 10 פחות מב - ,2014 וגם בספריות אלו ספרים דיגיטליים הם אחוזים בודדים מתוך מלאי הספרייה . 18 ספרים ברמה בסיסית הם בישראל הגדיר משרד החינוך תקינה לשתי רמות של ספרי לימוד דיגיטליים . מסמכים דיגיטליים מעוצבים המאפשרים פעולות בסיסיות כגון הדגשת טקסט והוספת הערות . למעשה, כל מסמך PDF יכול לענות להגדרה זו . ספרי לימוד ברמה מתקדמת כוללים פריטי מדיה שונים, ובכלל זה פריטים אינטראקטיביים, המאפשרים לקוראים ולקוראות להוסיף לטקסט שכבות מידע, למורים ולמורות לשתף את התלמידים והתלמידות בשכבת מידע שיצרו ועוד . מדיניות משרד החינוך קוראת היום לשילוב שיטתי של ספרי לימוד דיגיטליים החל מכיתה ד' ( רימון ועמיתים, 2015 ) . בסעיפים הקודמים של פרק זה הצגנו מודל לניתוח כדאיות השימוש בחומרי לימוד דיגיטליים והמוכנות לשימוש זה . מודל זה נסוב על שלוש שאלות מרכזיות שנבחן להלן : מהם היעדים הלימודיים ? מהי הכדאיות הפדגוגית של חומרי הלימוד הדיגיטליים להשגת יעדים אלו ? ומהי רמת המוכנות למיצוי הערך המוסף הפדגוגי של חומרי הלימוד הדיגיטליים ? 2 . 5 . מהם היעדים הלימודיים של ספרי הלימוד הדיגיטליים ? על פי המודל שהצענו לעיל, בחינת הכדאיות הפדגוגית צריכה להתחיל מהגדרת יעדי הלמידה, זיהוי הקשר הלמידה ואיתור התנסויות למידה שישרתו באופן מיטבי את היעדים הלימודיים . ספרים דיגיטליים יכולים לשרת לומדים בכל שכבות הגיל ובכל תחומי הדעת ולכן השימוש בהם נרחב ומתרחש בהקשרי למידה מגוונים . ספרי לימוד עשויים לשרת מגוון יעדי למידה, אולם ניתן להצביע על שני יעדים עיקריים . היעד הראשון הוא הקניית ידע והבנה תוך כדי פיתוח יכולת הקריאה . ספר לימוד מאגד תכנים בתחום דעת מוגדר, ומטרתו להנגיש את התכנים האלה ללומדים וללומדות כדי שירכשו ידע והבנה . לצורך כך נסמך ספר הלימוד על כישורי הקריאה האקדמית של הלומדים והלומדות, ולכן הפיתוח של יכולת זו הוא מטרה נוספת של ספר הלימוד . הקריאה המרובה והמגוונת של טקסטים עיוניים משרתת את הפיתוח 18 ראו : משרד החינוך : הענן החינוכי .
|
|