|
עמוד:46
י ד ע ו ח ש י ב ה 46 או מתרגלים פתרון בעיות שגרתיות בחשבון ) , עשוי להיות גדול יותר בבית ספר הרואה בהעברת מידע את תפקידו העיקרי . היות וזמן ההוראה הוא משאב הוראה מוגבל, הוראה עתירת חשיבה והבנה מחייבת ויתור על חלק מהתכנים המצויים כיום בתוכניות הלימודים הממלכתיות . בעניין זה אימצו כמה מדינות בעולם — ובהן סינגפור, שקיימה תוכנית לאומית להוראה עתירת חשיבה — את הסיסמה "מלמדים פחות ולומדים יותר" ( Teach less, learn more ) . בדומה לכך צומצם בקולומביה הבריטית חלק ניכר מהתכנים בשני תחומים מרכזיים : מתמטיקה ומדעי החברה . במתמטיקה נעשה הצמצום כדי להקדיש זמן רב יותר ללימוד המבוסס על התנסות ולאפשר בכך לתלמידים ולתלמידות לרכוש כישורי יסוד וליישמם במגוון מצבים הרלוונטיים לחיי היום-יום . במדעי החברה צומצמו התכנים כדי לאפשר לתלמידים ולתלמידות להעמיק בחומר הנלמד ולפתח כישורי חשיבה בנושא, וזאת תוך כדי פיתוח הבנה משלהם באשר למושגי יסוד בתחום . זאת ועוד, בפרויקט החינוך 2030 של ארגון ה - OECD צוין כי ראוי לדון בנושא עומס היתר של התכנים בתוכנית הלימודים, כדי לאפשר לימוד מעמיק ואיכותי ( OECD, 2018 a ) . גם הגדלת המשקל הפלורליסטי בלמידה, קרי הכנסת משבצות זמן שהלימוד בהן אוטונומי יותר, מצמצמת את זמן הלימוד של תוכני החובה המשותפים והאוניברסליים שתוכניות הלימודים והמבחנים המערכתיים הקיימים כיום מכתיבים . טענות אלה, בצירוף הטענות שנזכרו קודם לכן בדבר ארגון שונה של הידע הנלמד ( לימוד לאור "שאלות גדולות" ומושגי מפתח ) , מחייבות לצמצם את כמות הידע שיש ללמד בתוכניות הלימודים העתידיות במקצועות התשתית . אולם מתברר שוויתור על תכנים הוא תהליך כואב ביותר המעורר ויכוחים חריפים ורגשות עזים ( זוהר, בדפוס ) . ויכוחים אלה מעידים על מורכבות הדילמות בתכנון לימודים בעידן המודרני . אי אפשר לתת מענה לדרישות העידן הנוכחי בלי לוותר על חלק מתוכני הלימוד שהיו נהוגים בבתי הספר בעבר . עם זאת, הוועדה מתריעה על הסכנה שבמקום ללמד "יותר על פחות" ( במובן של עומק הידע הבא על חשבון ההיקף ) ילמדו בתי הספר "פחות על פחות" . כדי להקטין סכנה זו, יש לנסח קריטריונים ברורים לאיכות התוצרים של תהליך הלמידה ( על כך ראו בהמשך ) . לסיכום, לנוכח הדברים הללו הוועדה ממליצה חד משמעית לאמץ את התפיסה הרואה בהבניה סדורה של ידע באיכות גבוהה ( להבדיל ממידע ) מטרה מרכזית של תוכניות הלימודים במאה ה - 21 . עם זאת, הנושא מורכב, וכמה דילמות עמדו בפני הוועדה בעת הדיון בתוכני הלימוד, בהן השאלות מה להמליץ לשמר ומה להמליץ להחליף ? על סמך אילו שיקולים יש להכריע בשאלות אלו ומי צריך לקבוע ? איך לוודא שתוצרי תהליך הלמידה שיבואו בעקבות השינויים הנדרשים לא יהפכו את הלמידה לשרלטנית אלא יעמדו בקריטריונים קפדניים של איכות ? לנוכח המורכבות של השאלות הללו והתנאים החיצוניים המשתנים בקצב מהיר, גם ההמלצות שגיבשה הוועדה לתוכניות הלימודים העתידיות הן מורכבות . על שאלות מורכבות כגון אלה אין תשובות פשוטות, מתכון קבוע, "מידה אחת המתאימה לכולם", אלא מתחייב ניסוח של חלופות ושל השיקולים הרלוונטיים המסייעים למקבלי החלטות . הימנעות ממתן מתכון קבוע נראית לנו נכונה גם לנוכח ההמלצה להגדיל את האוטונומיה הפדגוגית בכל הדרגים . להמלצות הוועדה בסוגיות אלה אנא ראו להלן סעיף חמש של פרק שלוש .
|
|