פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:93

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 93 כבוגרים ובוגרות בחברה האזרחית ובשוק העבודה . אוריינות מידע מתוארת בהרחבה רבה יותר בחלק העוסק בשיקולים בשימוש בחומרים דיגיטליים לצורך קידום למידה אוטונומית לאורך החיים ( ראו גם בפרק שבע של המסמך ) . ההיבטים של מיזוג מידע וניתוחו נדונים גם בפרק העוסק במיומנויות חשיבה ( בסעיף הראשון של פרק זה ) .  כישורי תקשורת ושיתוף פעולה בסביבה דיגיטלית : מכלול כישורים זה קשור באפשרות להשתמש בטכנולוגיה הדיגיטלית בצורה יעילה כדי לקדם את האינטראקציה ואת שיתוף הפעולה עם אנשים אחרים ; למשל, תקשורת ולמידה שיתופית עם עמיתים בעת שימוש בערוצי תקשורת כמו רשתות חברתיות ושיחות רבות משתתפים או היכולת לשתף אחרים במידע ובתכנים שונים . לשם כך נדרש ללמוד ולפתח נורמות חברתיות לשימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית, כלומר ללמוד מה מקובל לעשות ומה לא ( 2018 NAEP, ) . מיומנויות אלו הן חלק חיוני מההכנה לבגרות במאה ה - 21 הן משום שמעסיקים דורשים אותן, כפי שנמצא בסקרים שונים שנערכו לאחרונה ( - Holtzman & Kraft, 2011 ; Casner Lotto & Barrington, 2006 ) , הן משום שהן נדרשות כדי להשפיע על השדה הפוליטי והציבורי . המדיה החברתית, למשל, הופכת להיות זירה מרכזית בשיח הציבורי על מדיניות ופוליטיקה ( Effing, Van Hillegersberg, & Huibers, 2011 ) .  כישורי יצירה של תכנים דיגיטליים : מכלול כישורים חשוב נוסף קשור ביכולת לפתח תוכן דיגיטלי, הן על ידי יצירה של תכנים מקוריים, הן על ידי עיבוד ומיזוג של תכנים קיימים ליצירת משמעויות חדשות . כישורים אלו כוללים גם היכרות עם המגבלות הקשורות בזכויות יוצרים וברישיונות שימוש למיניהם ( 2014 van Dijk & van Deursen, ) . תלמידים ותלמידות בעלי כישורים לייצר תכנים דיגיטליים יכולים לראות בטכנולוגיה הדיגיטלית חומר גלם וכלים לא רק לצריכה, אלא גם ליצירה . העולם הדיגיטלי הופך למקום שבו תלמידים ותלמידות יכולים לבטא את עצמם בדרכים מגוונות ועשירות ; למשל באמצעות כתיבת פוסט פייסבוק, פתיחת בלוג או וידאו בלוג, יצירת סרטון ב - YouTube , פיתוח אפליקציות ומשחקים, שילוב תכונות דיגיטליות בחומרים פיזיים ועוד . היכולת לייצר תכנים דיגיטליים מאפשרת לאנשים ונשים במאה ה - 21 להביע את עצמם ואת מחשבותיהם, את יצירותיהם ואת רעיונותיהם — ולהשתתף בשיח הציבורי ( 2010 Buckingham, ) .  כישורי אזרחות ואתיקה דיגיטליים : באזרחות דיגיטלית הכוונה למכלול כישורים דיגיטליים המאפשר השתתפות פעילה בחברה דמוקרטית, ובכלל זה נגישות לשירותים אזרחיים וחברתיים, מעורבות אזרחית וחברתית, שיח דמוקרטי מכבד ברשת והיכולת ליטול חלק פעיל בחברה, להביע דעה בערוצים השונים, להשתמש בטכנולוגיה כדי להשפיע על הפוליטיקה המקומית או הלאומית ולתקשר עם גופים אזרחיים וציבוריים . אתיקה בסביבה דיגיטלית עניינה הימנעות מאלימות ומבריונות מקוונת, הימנעות מהסתה ברשת, הימנעות מהפצה של מידע כוזב ומטעה, שמירה על קניין רוחני ועל זכויות יוצרים, שמירה על פרטיות של אחרים ועוד ( Ribble, Bailey, & Ross, 2004 ; Mossberger, Tolbert, McNeal, 2008 & ) . חשיבותו של מכלול כישורים זה ותפקידה של מערכת החינוך בפיתוחו תוארו בהרחבה בחלק העוסק בחינוך אזרחי ודמוקרטי ( בסעיף שלוש של פרק זה ) . בקצרה נאמר שמכלול כישורים זה הוא כיום תנאי הכרחי להיותו של האדם אזרח משפיע בחברה הדמוקרטית . יש ערך רב בכך שאזרחיות ואזרחים במדינה דמוקרטית יהיו פעילים, ישפיעו על השלטון ויבקרו אותו, ומערכת החינוך חייבת להקנות כלים אלו לתלמידים ולתלמידות . במובן זה השמירה על האתיקה בסביבה הדיגיטלית חשובה לא רק

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר