|
עמוד:145
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 145 ולמורות ולתלמידים ולתלמידות לעשות שימוש יעיל יותר בחומרים שכבר הוטמעו . מכאן שכל בחירה בחומרי לימוד דיגיטליים צריכה להיות מלֻווה בניתוח של מוכנוּת המורים והמורות ובנקיטת צעדים לשיפור מוכנות זו, במידת הצורך . 3 . 4 . עקרונות מנחים לקבלת החלטות — סיכום והמלצות קבלת החלטות לשילוב חומרי לימוד דיגיטליים במערכת החינוך צריכה להישען על ניתוח מבוסס ראיות של הכדאיות הפדגוגית של חומרי הלימוד וכן על בחינת המוכנות לשימוש בחומרי הלימוד . יש הצדקה לעודד שימוש מוגבר בחומרי לימוד דיגיטליים במקרים שבהם יש ראיות לכדאיות פדגוגית גבוהה ולמוכנות גבוהה . כאשר הכדאיות הפדגוגית גבוהה והמוכנות נמוכה, יש צורך לנקוט צעדים לשיפור המוכנות, במקביל לשילוב מדורג של חומרי הלימוד . כאשר הכדאיות הפדגוגית נמוכה והמוכנות גבוהה, יש לבחון אם אפשר לנקוט צעדים לשיפור הכדאיות, כדי לעודד ניצול יעיל יותר של כלים וחומרים דיגיטליים שכבר נמצאים בשימוש, או שמא רצוי לעודד מורים ומורות להימנע משימוש בחומרי הלימוד . בצד למידה באמצעות חומרים דיגיטליים יש חשיבות גם ללמידה בין-אישית, פנים אל פנים, כדי להמשיך לטפח כישורים בין-אישיים . למידה באמצעות תכנים דיגיטליים אינה צריכה לייתר למידה מוחשית ומעוגנת בגוף, אלא להשתלב עימה . הטמעת השימוש בחומרי לימוד דיגיטליים חייבת להיות מלֻווה בשינוי פדגוגי מותאם, כדי לנצל באופן מיטבי את המזמינויות של טכנולוגיות דיגיטליות . מכאן שהטמעת השימוש בחומרי לימוד דיגיטליים חייב להיות מלֻווה בתהליכי פיתוח מקצועי יעילים של מורים ומורות . 5 . מקרה בוחן : הטמעת ספרי לימוד דיגיטליים במערכת החינוך כדי להדגים את מערכת השיקולים המוצעת, ננתח מקרה בוחן של למידה באמצעות ספרי לימוד דיגיטליים, אחד הנושאים שעליהם נדרשה הוועדה לחוות את דעתה . 1 . 5 . רקע : שימוש בספרי לימוד דיגיטליים בעולם ובישראל ספרי לימוד דיגיטליים זמינים במספר תצורות : כמסמכים לצפייה לא מקוונת במגוון מכשירים ( למשל בפורמט PDF ) , כאתר או כיישומון מרשתת לצפייה מכל מכשיר מקוון, כיישומון ( או ככותרים לצפייה ביישומון ) לטלפונים ניידים ולמחשבי לוח וככותרים לצפייה במכשיר ייעודיים כגון Kindle . לכל תצורה מזמינויות משלה, המכתיבות דפוסי שימוש שונים . ספר מודפס מזמן עיון בכל מקום ובכל זמן, ובכלל
|
|