|
עמוד:92
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 92 שינויים אלה קשה להסתדר היום בעולם ללא אוריינות דיגיטלית . בשוק העבודה, למשל, היכולת לבנות מצגת, לאתר מידע במרשתת ולייצר תוכן במדיה החברתית הופכת לדרישת סף בתפקידים רבים . כדי ללמוד בהצלחה, תלמידים ותלמידות במערכת החינוך ובהשכלה הגבוהה צריכים לדעת להשתמש במאגרי מידע דיגיטליים, במקורות מידע מקוונים, בכלים לניתוח נתונים ועוד . אזרחות מודעת ואפקטיבית בחברה דמוקרטית דורשת כיום יכולות כמו איתור וניתוח של מידע באשר למדיניות הממשלה, זיהוי מידע שקרי והתארגנות דרך הרשתות החברתיות כדי להשפיע על התהליך הפוליטי . בני נוער ומבוגרים מבלים כיום חלק גדול מחייהם החברתיים ברשתות חברתיות למיניהן, וגם צורכים ומייצרים תכנים בשעות הפנאי שלהם באמצעי מדיה דיגיטליים . כל המגמות הללו הביאו לכך שכישורי אוריינות דיגיטלית הם כישורים הכרחיים לרווחה האישית והחברתית במאה ה - ,21 ולכן על מערכת החינוך להבטיח שבוגרי מערכת החינוך ירכשו כישורים אלו ( 2013 Hobbs, 2010 ; Leu, Kinzer, Coiro, Castek, & Henry, ) . חשוב לציין שאוריינות דיגיטלית, כפי שעולה מהספרות המחקרית, היא תחום שיש ללמוד אותו ולרכוש אותו באופן מודע ותהליכי . קיימת תפיסה שגויה ולפיה בני דור ה - Y ואילך הם "ילידים דיגיטליים" שיונקים עם חלב אימם את כישורי השימוש במדיה הדיגיטלית, היינו רוכשים אותם באופן ספונטני . אולם מן הספרות המחקרית עולה שכישורי אוריינות דיגיטלית רבים אינם נרכשים באופן ספונטני . לדוגמה, תלמידים ותלמידות רבים מתקשים לעשות שימוש מושכל וביקורתי במידע שעומד לרשותם, ליצור ולהפיץ מידע באופן יעיל ואחראי, לשמור על פרטיותם ולנהל שיח ענייני ומכבד בכלים דיגיטליים ( Kirschner & van Merriënboer, 2013 ; Helsper & Eynon, 2010 ; Porat, Blau, & Barak, 2018 ) . במובן מסוים אפשר לדמות את האוריינות הדיגיטלית לאוריינות הלשונית : כמו האוריינות הלשונית, חלק ממנה נרכש באופן טבעי מתוך אינטראקציות עם כלים דיגיטליים בחיי היום-יום, אך נדרש גם חינוך המקנה כישורים של 9 שימוש מתקדם, מורכב, מודע, וביקורתי באמצעים הדיגיטליים . 2 . 4 . מרכיביה של האוריינות הדיגיטלית אין בנמצא רשימה מוסכמת אחת המפרטת את רכיביה של אוריינות זו ; כל חוקר ממשיג בצורה שונה את הרכיבים . להלן מתוארים בקיצור ובתמצית כמה רכיבים מרכזיים של אוריינות דיגיטלית המופיעים במסגרות המושגיות שנסקרו בסקירת הספרות שהזמינה ועדת המומחים ( Eshet - Alkalai, 2004, 2012 ; van Dijk van Deursen, 2014 ; Ferrari, 2012, 2013 & ) . רשימה כללית זו אינה ממצה, וייתכנו גם רשימות אחרות של רכיבים, אך היא יכולה להמחיש עד כמה רחבה היריעה של כישורי האוריינות הדיגיטלית ועד כמה הם רלוונטיים למגוון המשימות שנדרשות מתלמידים בזמן לימודיהם ולאחריהם . כישורי אוריינות מידע ונתונים : אוריינות מידע ונתונים כוללת את מכלול הכישורים לשימוש יעיל ואחראי במידע על סוגיו השונים ( מידע מילולי, מספרי, חזותי ועוד ) . כישורי אוריינות מידע כוללים את היכולת לזהות אתגרים ובעיות הדורשים מידע ולהגדירם, לאתר את המידע הדרוש, להעריך אותו, למזג מידע ממקורות שונים, להציגו ולהפיצו . אוריינות נתונים כוללת את היכולת להבין ולנתח מידע, להפיק ממנו משמעות ולהציגו בצורות שונות ( ; 2009 , . Leu et al . , 2013 ; Brand - Gruwel et al Rouet & Britt, 2011 ; Rouet & Potocki, 2018 ) . אוריינות זו חשובה לכל התלמידים והתלמידות בישראל משום שהיא הבסיס ללימוד בתחומי הדעת האחרים, ללמידה לאורך החיים וליכולת להתקיים 9 על אוריינות לשונית ראו סעיף שתיים בפרק זה .
|
|