|
עמוד:91
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 91 ולאקטיביזם אזרחי כדרך להשפעה ומעורבות ; פתיחות לחשיבה מחודשת על עמדות אישיות ולחשיבה ביקורתית בכלל . יש לציין כי חלק מהמיומנויות הללו, כגון היכולת לקרוא ולהבין טקסטים פוליטיים או לחשוב באופן ביקורתי, מתקשרות גם להמלצות הוועדה בנוגע לתחומי הרוחב הנוספים ( אוריינות שפה ומיומנויות חשיבה ) . 1 . 3 . חינוך אזרחי-דמוקרטי — סיכום והמלצות הוועדה ממליצה להגדיר את החינוך לאזרחות הן כתחום דעת נפרד, הן כתחום רוחב בתוכנית הלימודים . כתחום רוחב יילמד החינוך לאזרחות במסגרת מקצועות אחרים ויעצב את הפרקטיקות החינוכיות ואת האווירה החינוכית, כך שבמידת האפשר, יתמכו במטרות החינוך האזרחי-דמוקרטי . על החינוך האזרחי-דמוקרטי לחזק את המחויבות למדינה ולשלטון הדמוקרטי, אך במקביל להימנע ככל האפשר מפגיעה בעצמאות המחשבתית של התלמידים והתלמידות ואף לפעול במרץ לפיתוח הביקורתיות שלהם . הוועדה ממליצה שהחינוך לאזרחות דמוקרטית לא יעסוק רק בשיפור התפקוד האזרחי בדמוקרטיה הישראלית אלא גם יפעל ליצירת יחס חיובי כלפי העולם הפוליטי ולגיוון האידיאולוגי בחברה . על החינוך לאזרחות להקנות ידע, לפתח מיומנויות ולתרום לגיבוש ולהפנמה של עמדות, תפיסות ונטיות כמפורט לעיל . 4 . תחום רוחב — אוריינות דיגיטלית מומחים וחוקרים רבים רואים באוריינות דיגיטלית מכלול כישורים חיוני בחברה בת ימינו המבוססת על טכנולוגיה דיגיטלית ( 2013 Eshet, 2012 ; Ferrari, ) . חלק זה יעסוק במקומה של האוריינות הדיגיטלית בתוכניות הלימודים של המאה ה - 21 . מסקירת ספרות שנערכה בהזמנת הוועדה עולה כי אין תמימות דעים באשר להגדרת המושג "אוריינות דיגיטלית" . למעשה מושג זה מורכב ממגוון רחב של מיומנויות, ידע ונטיות שמוגדרים באופן שונה במסמכי מדיניות ובמסגרות תאורטיות שונים ( למשל כפיר - מיטל, 2019 ; Ferrari, Van Dijk & van Deursen, 2014 ; Eshet - Alkalai, 2004, 2012 ; 2013 2012, ) . בחלק זה נבחן את המרכיבים השונים של אוריינות דיגיטלית ואת מקומם בתוכנית הלימודים המוצגת במסמך זה . הוועדה מחלקת את תחום האוריינות הדיגיטלית לשישה רכיבים : כישורי אוריינות מידע ונתונים, כישורי תקשורת ושיתוף פעולה בסביבה דיגיטלית, כישורי יצירה של תכנים דיגיטליים, כישורי אזרחות ואתיקה דיגיטליות, כישורי רווחה וביטחון בסביבה דיגיטלית וכישורי פתרון בעיות וקבלת החלטות בסביבה דיגיטלית . 1 . 4 . החשיבות של אוריינות דיגיטלית במאה ה - 21 ההתפתחויות המואצות שחלו בטכנולוגיה הדיגיטלית במאה ה - 21 הביאו לשינוי מקיף של הדרכים שבהן בני האדם עובדים, מבלים את שעות הפנאי שלהם, יוצרים ומפיצים מידע ומתקשרים זה עם זה . בעקבות
|
|