פרק 2: ידע, חשיבה ואיך מנחילים אותם

עמוד:43

י ד ע ו ח ש י ב ה 43 3 . כדי לפתח חשיבה ברמה גבוהה, הכרחי ללמוד נושא לעומק . יש קשר פנימי הכרחי בין חשיבה לבין ידע — האחד אינו יכול להתקיים ללא השני ( ראו בפרק העוסק במיומנויות חשיבה כתחום רוחב בתוכנית הלימודים, בפרק שלוש, סעיף שתיים של מסמך זה ) . 2 . 3 . מקום הידע ואופיו בתוכניות לימודים עדכניות מקומו המרכזי של הידע בתוכניות לימודים עדכניות בא לידי ביטוי בסקירת תוכניות הלימודים העדכניות של שבע מדינות — אוסטרליה, ארצות הברית, ניו זילנד, סינגפור, סקוטלנד, פינלנד וקולומביה הבריטית ( סקירה שהוועדה הנוכחית הזמינה במיוחד והוזכרה קודם לכן ) . נמצא כי בכל המדינות האלה מטרות הקשורות בידע תופסות מקום מרכזי בתוכניות הלימודים החדשות . זאת ועוד, בכל המדינות הללו המטרות כוללות למידה סדורה של תכנים בתחומי לימוד מסורתיים כמו שפת אם, שפות זרות, מדעי הרוח, מדעי החברה, מדעים, מתמטיקה, אומנויות, לימודי דת, חינוך גופני ובריאות . בצד תחומי הלימוד המסורתיים מופיעים גם תחומי לימוד חדשים : לימודי בריאות, עבודה ותכנון קריירה, לימודי טכנולוגיה, יזמות, פיננסים, אתיקה, לימודי סביבה, עיצוב וקיימות ( הדר וצבירן, 2018 ) . היבט נוסף העולה מהתבוננות בתוכניות הלימודים העדכניות במדינות השונות הוא ארגון הידע בתוכני הלימוד לאור שאלות מרכזיות ורעיונות גדולים . המשמעות של "רעיונות גדולים" מוסברת, למשל, במבוא ל - NGSS האמריקאי ( 2017 Next Generation Science Standards, ) . במסמך זה, לרעיונות ליבה יש כוח למקד את תוכניות הלימודים, את ההוראה ואת ההערכה בהיבטים החשובים ביותר של הדיסציפלינה . זאת ועוד, כדי להיחשב רעיון מרכזי, על רעיון לקיים לפחות שניים מארבעת התנאים הבאים :  להיות מושג מפתח מארגן בעל חשיבות רחבה ;  לספק כלי מרכזי הן להבנה ולחקר של רעיונות מורכבים, הן לפתרון בעיות ;  להתקשר לתחומי העניין ולניסיון החיים של התלמידות והתלמידים או לסוגיות חברתיות ;  להיות תחום שאפשר ללמד וללמוד בשכבות גיל שונות, כלומר להתאים אותו למידה הולכת וגוברת של עומק ותחכום . דוגמה לארגון תוכניות הלימודים לאור רעיונות גדולים מופיעה, למשל, בתוכנית הלימודים האוסטרלית במדעי החברה והרוח, המגדירה ארבעה רעיונות מרכזיים ( הדר וצבירן, 2018 ) : ( 1 ) מי אנחנו, מה היה לפנינו, ואילו מסורות וערכים עיצבו את החברה ; ( 2 ) כיצד חברות וכלכלות מתנהלות ומשתנות במרוצת הזמן ; ( 3 ) כיצד נתפסים אנשים, מקומות, וכן רעיונות והקשרים ביניהם ; ( 4 ) כיצד אנשים פועלים באופן אחראי וכיצד מתקבלות בחברה החלטות מושכלות המבוססות על נתונים ( Australian curriculum, n . d . d Informed decisions ) . דוגמאות מעניינות נוספות מופיעות ב - Next Generation Science Standards, ( NGSS 2017 ) , שהוזכר לעיל . במסמך זה קיימים רעיונות גדולים החוצים תחומי לימוד, וביניהם חומר ואנרגיה ; זרימה, מחזוריות ושימור ; תבניות ( patterns ) או מבנה ותפקיד . כמו כן מפורטים במסמך רעיונות מרכזיים "גדולים" בתוך כל אחת מהדיסציפלינות המדעיות : אנרגיה במדעים הפיזיקליים, אבולוציה, אחדות ומגוון בביולוגיה, כדור הארץ ופעילות האדם במדעי כדור הארץ והחלל ועוד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר