פרק 6: שיקולים ואתגרים בפיתוח, הטמעה ושימוש מיטביים של חומרי לימוד דיגיטליים

עמוד:143

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 143 2 . 4 . קבלת החלטות על בסיס כדאיות פדגוגית ומוכנות קבלת החלטות על שילוב של חומרי לימוד דיגיטליים נגזרת משקלול של הכדאיות הפדגוגית ושל המוכנות ( ראו תרשים 4 ) . כדאיות פדגוגית גבוהה כדאיות פדגוגית נמוכה מוכנות נמוכהמוכנות גבוהה כדאי לעודד השקעה מערכתית בפיתוח רחב-היקף של חומרים, בהפצתם ובהטמעתם נקיטת צעדים להעלאת המוכנות . פיתוח והפצה מדורגים תוך כדי הערכה ובחינה יש לבחון אם כדאי להימנע משימוש בחומרים, או אם אפשר להמליץ על דרכים לשיפור התועלת הפדגוגית שלהם אין טעם לעודד פיתוח והטמעה . סיכוי נמוך להפצה ספונטנית תרשים 4  תרחישים של מוכנות גבוהה וכדאיות פדגוגית גבוהה : כאשר הכדאיות הפדגוגית גבוהה וגם המוכנות גבוהה, יש הצדקה לעודד שילוב רחב היקף ומערכתי של חומרי הלימוד והשקעה בפיתוח חומרי הלימוד ובהפצה רחבת היקף שלהם . כדאי להקדיש מאמץ לזיהוי חומרים דיגיטליים מסוג זה ולהשקיע בהם משאבי פיתוח והטמעה .  תרחישים של מוכנות נמוכה וכדאיות פדגוגית נמוכה : כאשר הכדאיות הפדגוגית נמוכה וגם המוכנות נמוכה, אין טעם רב במאמץ שיידרש לשילוב חומרי הלימוד הדיגיטליים . במצבים אלו לרוב אין צורך לנקוט צעדים מיוחדים, מכיוון שסיכויי ההטמעה הספונטנית של החומרים נמוכים .  תרחישים של מוכנות גבוהה וכדאיות פדגוגית נמוכה : חומרי לימוד שיכולת החדירה שלהם למערכת גבוהה אך הערך הפדגוגי שלהם נמוך . כאמור, צפייה פסיבית בסרטון, למשל, עלולה להיות בעלת ערך מוסף פדגוגי נמוך יחסית ( 2015 , . Koedinger et al ) , אולם קל למורים ומורות ליישם פעילות זו בכיתה מכיוון שהיא אינה מצריכה ציוד רב ( רק מחשב ומקרן ) או התארגנות לימודית מורכבת . דוגמה נוספת היא משחקונים לתרגול פעולות חשבון שאינם מפתחים הבנה או חשיבה מתמטית . משחקים כאלו נפוצים ברשת, אינם מצריכים התאמה לשונית ( כגון תרגום ) וקל להשתמש בהם . יחד עם זאת, הערך המוסף שלהם ללמידה מועט .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר