פרק 6: שיקולים ואתגרים בפיתוח, הטמעה ושימוש מיטביים של חומרי לימוד דיגיטליים

עמוד:139

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 139 הם חיצוניים ( למשל מושגים על ידי סקרים, תצפיות ורישום ידני ) , במקרה של שימוש בחומרים דיגיטליים, המעקב וההערכה יכולים להיות גם פנימיים, ולהתבסס על מנגנוני איסוף נתונים המוטמעים בתוך חומרי הלימוד ועל ניתוח כמותני של נתוני השימוש . היתרונות של חומרים דיגיטליים בהיבטים אלו רבים, אבל כדי לממש אותם יש לפתח את החומרים מלכתחילה בדרכים שיותאמו לצורכי עדכון, מעקב והערכה, דהיינו להטמיע את מנגנוני איסוף הנתונים והעדכון לתוך המעטפת של חומרי הלימוד . 4 . עקרונות מנחים לקבלת החלטות בסעיף זה יוצגו עקרונות מנחים לשילוב מערכתי של חומרי לימוד דיגיטליים במערכת החינוך ( לדוגמה, שילוב ספרי לימוד דיגיטליים במערכת החינוך ) . עקרונות אלו נוגעים לקבלת החלטות עקרונית על סוגי חומרי הלימוד שישולבו, על דרכי השילוב, על היקף השילוב ועל המאמצים שראוי להשקיע בשילוב . החלטות על שילוב מערכתי של חומרי לימוד דיגיטליים במערכת החינוך צריכות להתחשב בשני ממדים עיקריים : כדאיות פדגוגית ומוכנוּת ( תרשים 2 ) . כדאיות פדגוגית מעריכה את התרומה של חומר הלימוד לתהליכי למידה, הוראה והערכה, מול החסרונות הפדגוגיים האפשריים של שימוש בו . מוכנות נוגעת הן לבשלות ולאיכות של חומרי הלימוד הדיגיטליים עצמם, הן ליכולת המערכת ( צוותי הוראה ותשתיות ) למצות את ערכם של החומרים . רמת המוכנות מבטאת את רמת ההשקעה הדרושה כדי לאפשר הטמעה מוצלחת . תרשים 3 מציג את מרחב חומרי כדאיות פדגוגית גבוהה כדאיות פדגוגית נמוכה מוכנות מוכנות גבוהה נמוכה תרשים 3 : מרחב "מוכנות - כדאיות" של חומרי לימוד דיגיטליים הלימוד הדיגיטליים בעזרת צירים של כדאיות פדגוגית ומוכנוּת : כדאיות גבוהה ומוכנות גבוהה — חומרי לימוד שיעילותם הוכחה, שהטכנולוגיה שלהם בשלה וזמינה, ושמוכנוּת השטח לקלוט אותם גבוהה יחסית . דוגמה לחומרים ברביע זה היא סימולציות ממוחשבות להמחשת מושגים ותהליכים מורכבים . מטא- אנליזה של 248 מחקרים מצאה אפקט חיובי מובהק של סימולציה על למידה בהשוואה לשיטות לימוד מסורתיות ( 2006 , . Vogel et al ) . הטכנולוגיות זמינות ופשוטות יחסית לשימוש, והנתונים מצביעים על רווח ברור ללמידה ולהוראה . כדאיות גבוהה ומוכנוּת נמוכה — חומרי לימוד בעלי פוטנציאל גבוה ללמידה, הערכה או הוראה, אשר המוכנות להטמעתם נמוכה . סיבות אפשריות למוכנות הנמוכה : טכנולוגיה מבטיחה אבל עדיין לא בשלה ויציבה דיה, עלות גבוהה או צורך

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר