פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:86

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 86 אינטלקטואלית וחברתית . תשתית זו תשמש את התלמידים בלמידה מוצלחת ויעילה של שפות זרות, כדי לתפקד בעולם הגלובלי . כחלק מפיתוח השפה בהקשרים מגוונים יש להתייחס לשפת האם כאל תשתית ידע בסיסית וללמדה כתחום רוחבי בכל תחומי הלימוד . דוגמה לכך יכולה להיות התייחסות של המורים והמורות לאוצר המילים, לדרכי ההתבטאות ולקישור התכנים בטקסט במסגרת דירוגי המבחנים . בשיעורים כמו היסטוריה או ספרות קיימת הזדמנות להעמיק את הבנתם של התלמידים והתלמידות את הטקסט הכתוב בעזרת הידע הלשוני . בשיעורי תנ"ך — לבחון את משמעות המילים והמבנים התחביריים בהשוואה ללשון ימינו ואת ההבדל בין סוגות טקסט כמו סיפור או שירה . תוכניות הלימודים בשפה למן הגן ועד לבחינות הבגרות אמורות להיות מושתתות על עיקרון הכלים השלובים — התפתחות לשונית וקוגניטיבית של התלמידים והתלמידות והגשה מקבילה של חומרי הלימוד . עליהן לקחת בחשבון את היכולות של הילדים והילדות בכל גיל, להכיר את המסלול ההתפתחותי של רכישת השפה ולבחור בצורה קוהרנטית ומושכלת את נושאי הלימוד . על מובילי המערכת להכיר בכך שהוראת לשון האֵם היא תחום מרכזי, החשוב לנושאי הלימוד האחרים . על המורים והמורות להרחיב את ידיעותיהם ולהגיע להיכרות מעמיקה עם מדע השפה בכלל ועם השפה העברית או הערבית בפרט . עליהם להכיר בכך שילדים וילדות עוברים שינויים התפתחותיים במקביל לשינויים גדולים בסביבה הלשונית שלהם, להבין את העקרונות של למידת שפה ורכישת אוריינות, ליישם אותם בהוראה ובהערכה ולקחת בחשבון את השונות הרבה שבין ילדים . על כן ממליצה הוועדה לפעול בדרכים הבאות :  על מובילי המערכת להכיר בכך שהוראת לשון האֵם היא תחום מרכזי, החשוב לנושאי הלימוד האחרים . לכן ולנוכח הממצאים המוצגים בפרק זה ממליצה הוועדה על שילוב החינוך הלשוני והנחלת האוריינות הלשונית כתחום רוחב במערכת וזאת בנוסף, ולא כתחליף, לחינוך הלשוני הקיים .  כדי לאפשר שילוב קוהרנטי ומותאם לגיל התלמידים והתלמידות של שפת האם והאוריינות הלשונית בתחומי הלימוד השונים יש להקים במזכירות הפדגוגית גוף מומחים לתכנון מפורט של תחום הרוחב ולדרכי השתלבותו והטמעתו בתוכניות הלימודים השונות .  על ראשי המערכת האמונים על החינוך הלשוני לשים להם למטרה להביא את כלל ילדי ישראל, מן הפריפריה כמו מן המרכז, דוברי שפת אם בלבד או דוברי שפות אחדות, ילידי הארץ, עולים ומהגרים לרמה גבוהה, יעילה ועשירה של אוריינות לשונית .  יש לתכנן ולהטמיע את קידום הנושא של שפת האם והאוריינות הלשונית בהכשרת המורים ובתוכניות הפיתוח המקצועי . לשם כך יש להגדיר מהו הידע שמורים ומורות זקוקים לו כדי לקדם את שפת האם והאוריינות הלשונית בתחום הדעת שלהם וברמת גיל מסוימת ולפתח חומרי לימוד והדרכה מתאימים למורים ולפרחי הוראה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר