פרק 6: שיקולים ואתגרים בפיתוח, הטמעה ושימוש מיטביים של חומרי לימוד דיגיטליים

עמוד:138

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 138 טבלה 2 תיאור קצריעד בהכשרת מורים מיומנויות טכניות לשימוש 1 המורים והמורות רוכשים מיומנויות טכניות שיאפשרו להם בחומרי לימוד דיגיטליים להשתמש בחומרי לימוד דיגיטליים בכיתה ולפתח תחושת מסוגלות עצמית ביחס לשימוש בחומרים אלו . מיומנויות פדגוגיות לשימוש 2 המורים והמורות לומדים להכיר פרקטיקות וסוגיות פדגוגיות וכן את בחומרי לימוד דיגיטליים המזמינויות של חומרים דיגיטליים למימוש פרקטיקות פדגוגיות . עליהם להכיר גם פרקטיקות פדגוגיות מיטביות לשימוש בחומרים הדיגיטליים . מיומנויות הערכה ובחירה 3 המורים והמורות מפתחים כישורים להערכה ביקורתית של חומרי של חומרי לימוד דיגיטליים לימוד דיגיטליים ( בין שמדובר בחומרים שפותחו מלכתחילה למטרות למידה ובין שמדובר בחומרים פתוחים במרשתת ) ולבחירה מושכלת של חומרים המתאימים להוראה . עליהם לפתח גם מיומנויות לתכנון השילוב של חומרים אלו בהוראה . מיומנויות עיצוב פדגוגי של 4 תפיסות מתקדמות של מקצוע ההוראה מציבות את המורים חומרי לימוד דיגיטליים והמורות כמעצבי למידה . נוסף על כך, מגוון כלים הזמינים כיום מאפשרים למורות ולמורים ליצור בקלות חומרי לימוד דיגיטליים בכוחות עצמם, אם עצמאית ואם על בסיס שילוב של חומרים קיימים . מכאן שמורים ומורות זקוקים למיומנויות להגדרת מטרות לימודיות, לזיהוי רצף חוויות הלמידה שיובילו אליהן ולשילוב של חומרים דיגיטליים בלמידה או ליצירתם . 3 . מעקב, הערכה ותחזוקה כאשר בית ספר מחליט להשתמש בחומרי לימוד מודפסים, יש להביא בחשבון את הבלאי של החומרים ואת תוחלת החיים שלהם . בשלב כלשהו יש להחליף את החומרים — בגרסה עדכנית או פשוט בעותקים חדשים . גם בהחלטה להשתמש בחומרי לימוד דיגיטליים צריך להביא בחשבון שיקולים של בלאי, תחזוקה ותחלופה . במקרה זה הבלאי רלוונטי יותר לתשתית התקשוב מאשר לחומרים עצמם . כאשר חומר לימודי מודפס מתבלה או כשמתגלה בו פגם, אין ברירה אלא לרכוש חדש . לעומת זאת, בחומרי לימוד דיגיטליים יש 17 אפשרות לעדכון חלקי ומצטבר של התוכן, המונע את הצורך להחליף את המשאב כולו . יתרה מזו, חומרי לימוד דיגיטליים יכולים לאסוף נתונים על השימוש בהם . נתונים אלו יכולים לשמש את המורה או את התלמידים והתלמידות למעקב אחר תהליכי למידה ולניטור שלהם, וכן לחשוף פגמים ואי- בהירויות בחומרי הלימוד עצמם . מכאן שבעוד שהמעקב אחר השימוש בחומרים מודפסים וההערכה שלהם 17 למעט במקרים נדירים בהם המשאב כולו הופך למיושן, לדוגמא הפסקת התמיכהה בתוסף "Flash" על ידי חברת אקרובט שתיערך בחודשים הבאים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר