פרק 1: ידע עדכני על למידה ועל התפתחות המוח

עמוד:38

ל מ י ד ה ו ה ת פ ת ח ו ת ה מ ו ח 38 7 . ידע עדכני על למידה והתפתחות המוח — סיכום והמלצות צמיחתן של מתודולוגיות חדשות בתחום מדעי המוח מאפשרת לעקוב אחר התפתחותם של תפקודים מוחיים ספציפיים ולזהות את התהליכים המעורבים בהם . ההתפתחות הקוגניטיבית והלשונית תלויה בהתפתחותם של מבני מוח מסוימים ושל הקשרים העצביים ביניהם . אומנם מבנה המוח כפוף לאילוצים גנטיים ( מבנה הבסיס שלו נתון ) , אך הוא משתנה ומתעצב ללא הרף בעקבות התנסויות . תהליכים דינמיים אלו, הקובעים את יכולותיו הקוגניטיביות והרגשיות של הפרט, יעילים ביותר בשנות החיים המוקדמות ואיטיים יותר בגיל מבוגר . השלכה חשובה של התפתחות זו היא שלביטוי הלשוני של מיצב חברתי-כלכלי — כמות התשומה הלשונית-דיאלוגית ואיכותה — יש השפעה רחבה ביותר על המוח המתפתח של התינוק והילד . השפעה זו מחייבת הורים ומחנכים להשקיע בפעילויות המקדמות שפה ואוריינות . אף שלהתפתחות המבנית והתפקודית של המוח יש ערך קריטי בגיל צעיר, שינויים משמעותיים ויסודיים חלים גם במוח המתבגר, ועיקרם רכישה של מיומנויות אורייניות . התפתחותן של מיומנויות אורייניות משנה את מבנה המוח ואת תפקודיו ; מסלולי עיבוד חדשים נוצרים, ומסלולים קיימים מתאימים את ייעודם לעיבוד הקשר בין צלילים ( אות אודיטורי ) ובין אותיות ( אות ויזואלי ) . הספרות המחקרית שנסקרה לעיל מלמדת כי מבנה המוח האנושי ותפקודיו משתנים ומתעצבים כל החיים, גם בשנות ההתבגרות, אומנם בקצב שונה בעקבות שינויים בחומר האפור ( איור 1 ) , בחומר הלבן ובקישוריות בין אזורים . על מערכת החינוך להשתמש בידע העומד לרשותנו על התפתחות המוח, מהות הלמידה, התפתחות השפה ורכישת האוריינות כדי לשפר את תפקודי התלמידים ולסייע להם לייעל ולהגמיש את יכולות הלמידה שלהם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר