פרק 6: שיקולים ואתגרים בפיתוח, הטמעה ושימוש מיטביים של חומרי לימוד דיגיטליים

עמוד:137

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 137  הוראה דיפרנציאלית : יכולת ההסתגלות וההתאמה של חומרי לימוד דיגיטליים מאפשרת למורים ולמורות ללמד כיתה שלמה ולתת מענה אישי לצורכיהם של תלמידים שונים ( 2018 , . Holmes et al ) . אלו כמובן רק כמה דוגמאות מתוך מבחר רחב של פרקטיקות . נוסף על כך, חומרי לימוד דיגיטליים מזמנים דרכי הוראה ולמידה — ואף תחומי לימוד — שלא היו קיימים בעבר, כגון חקר נתונים, הערכה מעצבת ומסכמת נתמכת נתונים ולמידה במציאות וירטואלית . אולם כאשר משלבים חומר לימוד חדשני בסביבה קיימת של הוראה ולמידה, לעיתים קרובות התגובה של המורים והמורות ושל הלומדים והלומדות היא לנסות להשתמש בו בהתאם לפרקטיקות הקיימות . לדוגמה, כאשר מורים ומורות עוברים מלוח רגיל ללוח "חכם", לרוב הם מנסים תחילה להשתמש בו כלוח רגיל, וכשניסיון זה נכשל — הם לעיתים נסוגים לשימוש במכשיר שמרני יותר, כמו מקרן לתוכן מוכן מראש ( 2007 Jewitt, Moss & Cardini, ) . אחד המודלים המקובלים לשינוי בפרקטיקה פדגוגית הוא מודל SAMR של פּוּאנְטֵדוּרה ( 2010 Puentedura, ) , המבוסס על מדרג של ארבעה שלבים . השניים הראשונים מתמקדים בשיפור פרקטיקות קיימות : החלפה ( Substitution ) — הטכנולוגיה החדשה מחליפה את הטכנולוגיה המסורתית ללא שום שינוי פונקציונלי, והוספה ( Augmentation ) — הטכנולוגיה החדשה מרחיבה פרקטיקה קיימת . שני השלבים הבאים מגלמים טרנספורמציה של הפרקטיקה : שינוי ( Modification ) — הטכנולוגיה מאפשרת עיצוב מחדש של משימות קיימות, והגדרה מחדש ( Redefinition ) — הטכנולוגיה מאפשרת חדירה של פרקטיקות חדשות לגמרי לשימוש . הכשרת מורים צריכה להיות מכוונת לתמוך בהתקדמות בסולם SAMR . פיתוח יעיל של מיומנויות טכנו-פדגוגיות של מורים ושל מורות מתחיל בזיהוי חסמים וצרכים טכנולוגיים ופדגוגיים שאין להם מענה בסביבה ובפרקטיקות הקיימות, וממשיך בחקר המזמינויות הפדגוגיות של הכלים והחומרים החדשים, ושל האפשרויות שאלו מזמנים כדי לתת מענה לאתגרים שזוהו . דוגמה לגישה שכזו היא המגמה של פיתוח מקצועי של מורים המבוסס על עיצוב למידה שיתופי ( ; 2015 , . Voogt et al Papanikolaou, Makri & Roussos, 2017 ; Horton et al . , 2019 ; Kali, McKenney & Sagy, 2015 ) . בשיטה זו מורים ומורות עובדים בקבוצה על עיצוב, פיתוח והערכה של פתרון לאתגר הוראה - למידה, בזיקה לספרות הרלוונטית ולטכנולוגיה אשר יכולה לתמוך בפתרון . לאור זאת, הטבלה הבאה ( טבלה 2 ) מציעה ארבעה יעדים בהכשרת מורים לשימוש בחומרי לימוד דיגיטליים :

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר