|
עמוד:37
ל מ י ד ה ו ה ת פ ת ח ו ת ה מ ו ח 37 במערכת הלימבית הקשורים לחישוב סיכונים ולתגמול . מגיל הילדות המאוחרת ועד הבגרות מתרחש שיפור ניכר ביכולת החשיבה ( בעיקר הדדוקטיבית — הסקה מהכלל לפרט ) , ביעילות הקיבולת של עיבוד מידע ובהתמחויות . החשיבה של המתבגר מופשטת יותר, מובחנת יותר ורב-ממדית . התפתחות קוגניטיבית זו מובילה להבשלתה של קוגניציה חברתית . 1 . 6 . התפתחות השפה המאוחרת והשפה הכתובה אוצר המילים של ילדים ומתבגרים מתרחב הן מבחינה כמותית הן מבחינת התגוונות העומק הסמנטי של המילים ( כלומר ריבוי משמעויותיהן ) , בד בבד עם התרחבות טווח ההקשרים שבהם נרכשת השפה — מצבים, אירועים ומערכות יחסים . חשיבות מיוחדת נודעת בשנות בית הספר להקשרי האוריינות . כך, למשל, מושגים מוחשיים כמו חם או cool ( באנגלית ) — מזג חם, ויכוח חם, אופי שהוא cool — מקבלים משמעויות מופשטות עם העלייה בגיל ובמספר שנות הלימוד . התפתחויות אלה כרוכות ברכישת כישורי אוריינות — קריאה וכתיבה . היכולות האורייניות נשענות על ידע השפה הכתובה, שכן אוצר המילים האורייני ויכולות התחביר המורכבות מתפתחים בעקבות קריאת טקסטים כתובים בסוגות ובדיסציפלינות שונות . רכישת מילים חדשות ומשמעויותיהן בגיל בית הספר משקפת את הידע המושגי של משתמשי השפה הבוגרים ואת תפיסתם את העולם . 2 . 6 . הקשר בין דיבור וקריאה הבנת השפה הדבורה היא תופעה ביולוגית חסונה ( robust ; נרכשת באופן טבעי בקרב כל הילדים ) הדומה מאוד בכל השפות, שכן היא מתבססת על התפתחות המוח הצעיר . הבנת הנקרא נשענת על רכישת השפה הדבורה ומהווה נדבך נוסף בהתפתחות ידע השפה . בשונה מן השפה הדבורה, הנרכשת באופן טבעי כמתואר לעיל ללא צורך בהוראה פורמלית ( אך תלויה בשפת הסביבה ) , הקריאה היא מיומנות לא חסונה שאינה נרכשת בהכרח בתהליך התפתחותי אלא מצריכה הוראה מפורשת . לרכישת הקריאה השפעה על מבנה המוח של הקורא, שכן היא משנה באופן שיטתי מעגלֵי עיבוד ויזואליים במוח ואת האופן שבו מעובדים צלילי השפה . מיומנות זו מצריכה למידה של הגבולות הוויזואליים של מילה ושל היחס בינם לבין יחידות הצליל שאותן הם מייצגים . למידה זו, הקושרת בין צליל ואות ( למשל, קידוד הצליל sh באות ש' בעברית ) , משפיעה על יכולת ההולכה של אותות עצביים ועל כל הקשרים בין אזורי מוח המעורבים בקריאה . הבשלת המוח, לצד שימוש עשיר בשפה וחשיפה לשפה כתובה, מביאים להתמחות של רשת עצבית בהמיספרה שמאל, ההמיספרה המעורבת בקריאה . אחד השינויים המעניינים החלים במוח עם רכישת הקריאה הוא שינוי באזור המכונה "מערכת הראייה המתמחה בקריאה" ( VWFA – Visual Word Form Area ) . אזור זה, המעורב בזיהוי פרצופים ואובייקטים, משנה את ייעודו עם רכישת מיומנויות השפה הכתובה, והוא הולך ומתמחה בעיבוד מילים כתובות . עם רכישת הקריאה מתפתחים שני מסלולים עצביים המקשרים אזורי עיבוד ויזואליים למרכזים אחרים במוח . המסלול הפונולוגי מעורב בלמידת הקשר בין יחידות הצליל של השפה ובין האות הכתובה, והוא מתפתח עם הגיל . המסלול הלקסיקלי מתפתח עם שטף הקריאה והלמידה של פריטים לשוניים בעלי מבנה יוצא דופן, הנוטים להופיע בתדירות גבוהה יותר בשפה .
|
|