|
עמוד:136
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 136 גדולות בצד למידה אישית או שיתופית באמצעות מחשב . מודל משולב הוא גם מודל גמיש המאפשר לבתי הספר להרחיב את שעות השימוש במחשב אם ישתפר מצב תשתיות המחשוב . סקר שנערך ב - 54 מדינות מצא שב - 35 מהן נעשה שימוש רב במודלים משולבים ( 2011 , . Barbour et al ) . על פי הורן וסטייקר ( Horn Staker, 2011 & ) למודלים משולבים יש פוטנציאל רב לשיפור מערכות חינוכיות — הן מבחינת עלויות, הן מבחינת איכות הלמידה — שכן במסגרתם אפשר לתת מענה מותאם אישית לכל לומד . 2 . 2 . פיתוח מקצועי של מורים ומורות אחת הטענות הנפוצות הנוגעות לקשיי ההטמעה של חומרים ואמצעים חדשניים במערכת החינוך היא הצורך להכשיר את המורים והמורות לשימוש יעיל בכלים אלו . מודלים שכיחים של הכשרת מורים מתמקדים בתפעול טכני של כלים . מודלים אלו לוקים בחסר משלוש סיבות : טכנולוגיה מודרנית מעוצבת כך שהמשתמש יוכל ללמוד לתפעל אותה ללא עזרה . אם הטכנולוגיה מעוצבת כראוי, ייתכן שכל הדרוש למורים ולמורות הוא זמן ואווירה נינוחה לחקור אותה בעצמם . יש כלים מסוימים אשר מורכבותם דורשת הכשרה טכנית . הטכנולוגיה משתנה במהירות, ולכן גם התוכן הנלמד בתוכניות הכשרה המתמקדות בתפעול כלים מתיישן במהירות . גם המיומנויות הנלמדות בהן לא בהכרח יהיו רלוונטיות כעבור שנה או שנתיים . האתגר העיקרי בניצול יעיל של טכנולוגיה הוא בחירת פדגוגיה משמעותית, זיהוי הטכנולוגיה המתאימה ויישום הפדגוגיה בהלימה למזמינויות הטכנולוגיה . מכאן שתוכניות יעילות להכשרת מורים ומורות מבוססות על התנסות חינוכית אותנטית בשימוש בטכנולוגיה למטרות הוראה ולמידה, בדגש על מודלים פדגוגיים המקדמים למידה משמעותית ועל בניית קהילת עמיתים תומכת . מודלים אלו מציבים את הפדגוגיה במרכז, אך גם מאפשרים למורים לרכוש כלים פדגוגיים תוך כדי שימוש בטכנולוגיה, וכך תומכים גם בפיתוח המיומנויות הטכניות של המורים והמורות . תובנות אלו אינן חדשות ( 1999 Korthagen & Kessels, ) , אולם בשנים האחרונות אנו עדים לתחייה ולהעמקה של מודלים המבוססים על התנסות וחקר פרקטיקות הוראה ( Lampert, 2010 ; McDonald, Kazemi & Kavanagh, 2013 ) . התכונות והמאפיינים של חומרי לימוד דיגיטליים שנמנו לעיל מזמנים אפשרויות לפרקטיקות הוראה, למידה והערכה מגוונות ומתקדמות . חשוב להדגיש שרבות מהפרקטיקות האלה אינן חדשות . למשל, למידת חקר קיימת מאז תחילת ימי החינוך הפרוגרסיבי בסוף המאה ה - 19 . אולם המזמינויות של חומרי לימוד דיגיטליים יכולות לתמוך בגישות כאלו ולהעצים אותן . דוגמאות לפרקטיקות שחומרי לימוד דיגיטליים מעצימים : למידה שיתופית : דרך שימוש במסמכים משותפים, סביבות עבודה וכתיבה שיתופיות ומכשירי תקשורת ( 2009 Dillenbourg, Järvelä & Fischer, ) . הדמיה של תהליכים לא נגישים ושל סביבות לא נגישות : דרך תוכנות ייעודיות או דרך סביבות תִכנות לימודיות ( 2009 Levy & Wilensky, ) . בניית מודלים של תהליכים, מערכות ומושגים : דרך סביבות תִכנות לימודיות ( 1990 Harel & Papert, ) .
|
|