|
עמוד:135
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 135 2 . הטמעה ושימוש גם חומרי לימוד דיגיטליים מעולים שעוצבו בקפידה לא יניבו בהכרח תועלת אם לא יוטמעו בהצלחה בכיתות הלימוד . הטמעה מוצלחת תלויה בשילוב של תשתיות מתאימות בבתי הספר והדרכה מקצועית של מורים ומורות לניצול של החומרים בעזרת פרקטיקות הוראה מתאימות . 1 . 2 . תשתיות מחשוב הטמעת חומרי לימוד דיגיטליים בבתי הספר מצריכה תשתיות פיזיות וטכנולוגיות מתאימות בכל סביבות הלמידה, החל מתנאי תאורה וישיבה ועד לרישות וזמינות של מכשירי קצה . דרישות אלו משתנות בהתאם לדפוסי השימוש בחומרי הלימוד . כך למשל, אם המורה רוצה שהתלמידים והתלמידות יצפו בחומרים בבית ולאחר מכן יערכו פעילות קבוצתית בכיתה ודיון מסכם ( "כיתה הפוכה" ) , יש להבטיח שלתלמידים יש מכשירי קצה ותנאי עבודה מספקים בביתם, ושבכיתה יש מכשירים ניידים, שולחנות המאפשרים עבודה בקבוצות ומקרן לצפייה משותפת בתכנים . תשתיות אלו מחייבות התאמה של מבני בתי הספר והקצאה של כוח אדם לתמיכה טכנית בציוד המִחשוב . בתחילת 2020 ערך משרד החינוך סקר שבו השתתפו % 60 מבתי הספר בישראל — 2,883 בתי ספר . מתוכם 1,469 בתי ספר בתוכנית התקשוב ועוד 1,414 בתי ספר שאינם בתוכנית . בסקר נמצא פער בין בתי הספר בתוכנית התקשוב לבתי הספר שאינם בתוכנית : % 40 מהתלמידים בבתי הספר היסודיים ו - % 44 מהתלמידים בבתי הספר העל-יסודיים בתוכנית התקשוב משתמשים באמצעִי קצה אישי . לעומת זאת, מתוך בתי הספר שאינם נכללים בתוכנית התקשוב, רק % 9 מהתלמידים הלומדים בבתי ספר העל-יסודיים ו - % 7 מהתלמידים הלומדים בבתי ספר יסודיים משתמשים באמצעִי קצה אישי . סך הכול % 26 מהתלמידים בבתי הספר היסודיים ו - % 21 מהתלמידים בבתי הספר העל-יסודיים במדגם משתמשים באמצעי קצה אישי, לפי תשובות המנהלים שהשתתפו בסקר . % 95 מבתי הספר היסודיים ו - % 93 מבתי הספר העל-יסודיים שענו לסקר מחוברים לאינטרנט מהיר . שיעור מתוקשב הוא שיעור שמועבר באמצעות מחשב, הכולל הוראה דרך מצגת או למידה דרך תוכן דיגיטלי . ממצאי הסקר מראים הבדל גדול מאוד בין בתי ספר בתוכנית התקשוב לבתי ספר שאינם משתתפים בתוכנית . ב - % 82 מבתי הספר היסודיים וב - % 55 מבתי הספר העל-יסודיים המשתתפים בתוכנית התקשוב מתקיימים שיעורים מתוקשבים במרבית הכיתות . זאת לעומת % 31 ו - % 27 ( בהתאמה ) מבתי הספר שאינם 16 משתתפים בתוכנית . מכיוון שברובם הגדול של בתי הספר לא מתאפשרת למידה בתנאי 1 : ,1 קרי מחשב לכל תלמיד, המודל המתאים ביותר לשילוב של חומרי לימוד דיגיטליים הוא מודל משולב . במודל זה משתמשים בחומרי לימוד דיגיטליים לצד חומרים מודפסים, ובמגוון דרכי הוראה, עם מכשירים דיגיטליים וללא מכשירים דיגיטליים . אולם מעבר למגבלות התשתית, גם מבחינה פדגוגית יש סיבות טובות להעדיף את המודל המשולב, שכן במסגרתו התלמידות והתלמידים זוכים ליהנות מיתרונותיהן של דרכי הוראה מגוונות ולומדים לעבוד באופן גמיש בסביבות למידה משתנות . סביבות כאלה מאפשרות, בין היתר, שיח פנים אל פנים בקבוצות קטנות או 16 הנתונים נלקחו מהתכתבות עם מר קובי רפאלי, מנהל חטיבת הטמעת טכנולוגיות במינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע, במשרד החינוך ועם מר סם קפלן, מנהל אגף תשתיות במינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך .
|
|