|
עמוד:134
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 134 נכון להיום, האינטראקציה עם חומרי לימוד דיגיטליים נעשית לרוב דרך מסכים, ומכוונת את הלומדות והלומדים לעבודה יחידנית, בישיבה בסביבה דלה בגירויים ובתנועה מינימלית . אולם חומרי לימוד דיגיטליים ופרקטיקות שעוצבו לאור השיקולים שצוינו להלן יכולים לזמן חוויות למידה מעוגנות בגוף, שיתופיות ולמידה חוץ-כיתתית . כיום גוברת המודעות לערך של גישות משולבות ( Blended ) , הממזגות אמצעים פיזיים ודיגיטליים . למשל, מכשירים מסחריים מסוימים ( דוגמת Alexa של אמזון ) מספקים ממשק קולי חכם, ומערכות אחרות ( דוגמת Kinect ) מספקות ממשק מחווה ( Gesture ) . כיום נערכים ניסיונות ראשוניים לשלב טכנולוגיות כאלה בסביבות לימודיות, כדי ליצור חוויות דינמיות ורב-חושיות . מכאן שעיצוב חומרי לימוד דיגיטליים לא צריך לייתר למידה בעזרת חומרים מוחשיים ולמידה מעוגנת בגוף . אדרבה, בעיצוב חומרי הלימוד הדיגיטליים יש לתת את הדעת על שילוב שלהם עם חומרי לימוד מוחשיים ועם מגוון סוגי אינטראקציה המשלבים תנועה . עיצוב הוראה כולל את הכלים והממשקים המוטמעים בחומרי הלימוד ובסביבתם כדי לסייע למורים לנהל את תהליכי הלמידה ולאפשר שימוש מושכל ויעיל בחומרי הלימוד, כגון הגדרת מטלות ומעקב אחרי ביצוען, חשיפה הדרגתית של תכנים, ניהול דיונים סביב התוכן ומעקב אחריהם ועוד . חומרי לימוד דיגיטליים מאפשרים איסוף נתונים על תהליכי למידה ושימוש בנתונים אלו כדי להתאים את תהליך הלמידה ללומדים שונים ולאפשר למורים לכוון את תהליכי ההוראה שלהם . אפשרויות אלו עדיין לא ממומשות במלואן, אולם כאשר הן ימומשו בקנה מידה רחב — הן ייצרו הזדמנויות חדשות להוראה המותאמת באופן מיטבי לצורכי הלומדים, בצד אתגרים חדשים . 1 . 1 . עלויות פיתוח לכאורה, עלות הפיתוח והשימוש בחומרי לימוד דיגיטליים גבוהה במידה ניכרת מזו של חומרי הלימוד ה"מסורתיים" . אולם התמונה אינה כה פשוטה . להבדיל מחומרי לימוד מודפסים, העלות השולית לעותק של חומרים דיגיטליים אפסית . יחד עם זאת, חומרים דיגיטליים רבים זמינים רק בהסכם רישוי, ומשמעות הדבר היא שאי אפשר להעביר ספר דיגיטלי מתלמיד לתלמיד ללא עלות . לכך יש להוסיף עלות רכישה של חלק מחומרי הלימוד ובלאי של מכשירי קצה . עלות זו תלויה במודל הציוד, כלומר בשאלה אם מדובר במכשירים שבית הספר מספק או במכשירים אישיים של הלומדים והלומדות . משתנים אלו מקשים על השוואה בין העלות של חומרי לימוד דיגיטליים לזו של חומרי לימוד מודפסים . עלויות הפיתוח מושפעות מאופי קהל היעד . האוכלוסייה בישראל קטנה יחסית אך מגוונת מאוד . התלמידים והתלמידות בישראל דוברים שתי שפות עיקריות ( עברית וערבית ) ויש בה כמה מרכזים תרבותיים ( ערבים, יהודים חילונים, יהודים דתיים ויהודים חרדים ) . מאפיינים אלו דורשים פיתוח גרסאות רבות של חומרי לימוד, שלכל אחת מהן תפוצה מצומצמת . גורם זה מעלה משמעותית את עלויות הפיתוח של חומרי הלימוד וגם מצמצם את ההכנסות ממכירת החומרים ( שכן כל גרסה מיועדת לקבוצה קטנה יחסית ) . על כן יש קושי לקיים בישראל מודל מסחרי של פיתוח חומרי לימוד דיגיטליים, והמדינה נוהגת לסבסד את פיתוח חומרי הלימוד באמצעות "מכרז התוכן" שהזוכים בו מקבלים מימון ממלכתי .
|
|