|
עמוד:81
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 81 כדי לאפשר שילוב קוהרנטי המותאם לגיל התלמידים והתלמידות בתחומי הדעת השונים, יש להקים במזכירות הפדגוגית גוף מומחים שיעסוק בתכנון מפורט של תחום הרוחב ובדרכי השתלבותו והטמעתו בתוכניות הלימודים השונות . גוף זה יעבוד יחד עם ועדות המקצוע השונות על מנת ליישם את הטמעת פיתוח החשיבה בתוכניות הלימודים השונות כמצוין לעיל . יש לתכנן ולהטמיע את קידום הנושא של פיתוח החשיבה בהכשרת המורים ובתוכניות הפיתוח המקצועי . לשם כך יש להגדיר מהו הידע שמורים ומורות זקוקים לו כדי ללמד חשיבה בתחום הדעת שלהם וברמת גיל מסוימת, ולפתח חומרי לימוד והדרכה מתאימים למורים ומורות ולפרחי הוראה . יש לתכנן, להטמיע ולקדם את נושא פיתוח החשיבה בדרכי ההערכה המערכתיות בכל שכבות הגיל, ובכלל זה בבחינות הבגרות בכל תחומי הדעת . לשם כך אין להסתפק במבחנים בכתב, אלא יש להשתמש במגוון דרכים חדשניות להערכה, ובהן למידת חקר ולמידה מבוססת פרויקטים, תיקי עבודות, ניתוח סימולציות ממוחשבות ובניית כלים דיגיטליים להערכת שאלות פתוחות . 2 . תחום רוחב — שפה ואוריינות לשפה ולאוריינות הלשונית יש חשיבות בהיותן התשתית הרחבה ביותר לכל סוג של לימוד והשכלה, וגם כמטרה חשובה כשלעצמה בתוכניות הלימודים ובחומרי הלימוד של המערכת החינוכית . ידע השפה מתפתח בצורה טבעית במהלך אינטראקציה חברתית בקרב הדוברים והדוברות למן הלידה ועד לבגרות ( 2003 Tomasello, ) . האוריינות הלשונית ( linguistic literacy ) מתייחסת לשליטה בכל גוני הלשון הנחוצים לכל מטרה תקשורתית, ובמיוחד השפה הכתובה והחשיבה עליה ( 2002 Ravid & Tolchinsky, ) . מן המחקר עולה שהיכולת להשתמש בשפה בצורה גמישה ויעילה בכל ההקשרים התקשורתיים ולכל מטרה היא תולדה של התפתחות פנימית ( רכישת שפה טבעית ) ושל תיווך סביבתי מטפח ( תשומה הורית וחינוך לשוני ) ) 2016 1994, Berman, 2008 ; Olson, ( . 1 . 2 . רכישת שפה רכישת שפת אֵם היא תהליך טבעי המתרחש בכל ילד ובכל שפה, בהינתן הבשלה והתפתחות בתקופת הגיל הקריטי ( תקופה רגישה ) לרכישת שפה — עד גיל ההתבגרות ( 1994 Pinker, ) . תנאי הכרחי בתקופה זו הוא תשומה לשונית מרובה ומשמעותית — שמיעת השפה המדוברת מהסביבה . אם שני התנאים מתקיימים, כל ילד וילדה יכולים לרכוש כל שפה כשפת אם ואף יותר משפה אחת, אך רמת הידע תלויה במינונים . אולם, אין לגזור מדברים אלו שרצוי או אפשרי ללמד ילדים צעירים שפה זרה "כי הם קולטים שפה" . זוהי השוואה מופרכת, שכן הוראת שפה זרה לילדים אינה עומדת בתנאים לרכישת שפת אם או שפה שנייה, כי התשומה הלשונית אינה מספקת ולא תוביל לידע ילידי . הוראת שפה זרה נשענת על הוראה מפורשת, חומר לימוד מתוכנן, מורים מומחים, זמנים ייעודיים, מוטיבציה וכן יכולת ותנאים הולמים ללימוד ולהוראה ( Mitchell Myles, 2004 & ) . יש הסכמה גורפת בין המומחים לגבי העובדות היסודיות בתהליך רכישת השפה כשפת אם בקרב דוברים ודוברות ילידיים . למשל, שלבי הרכישה של התקשורת בשפת האם דומים מאוד בכל השפות ובכל התרבויות בעולם ( 1995 - 1985 Slobin, ) .
|
|