פרק 5: חומרי לימוד במאה ה-21 והשימוש בהם

עמוד:131

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ב מ א ה ה - 1 2 131 מכאן שאפשר לדמות את מרחב חומרי הלימוד הדיגיטליים בעזרת שני צירים . הציר הראשון הוא הגורם שקובע את יעדי הלמידה והציר השני הוא מקור החומרים . ראו תרשים 1 : בקצה אחד של המרחב ( רביע שלישי ) הזה נמצאת למידה שמורים ומורות הגדירו את יעדיה לאור תוכנית הלימודים, וחומרי לימוד שפיתחו בעלי מקצוע מתחום החינוך ( לדוגמה, ספרי לימוד דיגיטליים או משחקים לימודיים ) כדי לתת מענה לתוכנית הלימודים . בקצה הנגדי ( רביע ראשון ) נמצאים תרחישים של למידה בהגדרה עצמית ( - Self Determined Learning ) , שבהם הלומדים והלומדות מגדירים בעצמם את יעדי הלמידה ונעזרים בעמיתים ובמגוון חומרים דיגיטליים הזמינים במרשתת ( לדוגמה, מאמרים מקוונים או משחקים מסחריים ) , ואפילו מייצרים בעצמם חומרי לימוד ( 2012 Blaschke, ) . תרחיש זה משויך לרוב ללומדים וללומדות מיומנים, למשל תלמידים ותלמידות במוסדות השכלה גבוהה . אולם, אנו צופים שהשימוש העצמאי בחומרים דיגיטליים הזמינים במרשתת בחינוך העל-יסודי והיסודי ילך ויגבר . בין שני התרחישים הללו יכולים להתקיים מגוון תרחישי ביניים . מטרות למידה שהגדירו הלומדים בעצמם מטרות למידה שהוגדרו על ידי תוכנית הלימודים והמורים חומרים דיגיטליים מגוונים הזמינים במרשתת חומרים דיגיטליים שפיתחו אנשי מקצוע למטרות תוכנית הלימודים לדוגמה, שימוש במקורות מידע פתוחים לצורך עבודת חקר או פרויקט לדוגמה, שימוש במאגר מידע לימודי לצורך עבודת חקר או פרויקט לדוגמה, צפייה בסרטון YouTube שבחרה המורה כדי להמחיש מושג לדוגמה, למידה מספר לימוד דיגיטלי בהכוונת המורה תרשים 2 : מיפוי חומרי לימוד דיגיטליים לאור יעדי הלמידה ומקור חומרי הלימוד כדי לתת מענה למגוון תרחישי השימוש בחומרי לימוד דיגיטליים, ולאור השאיפה להגדיל את האוטונומיה הפדגוגית ( ראו בפרק שלוש לעיל, סעיף חמש ) ולתת מענה לצמיחתם של תחומי לימוד חדשים וללמידה בין- תחומית ( ראו בפרק שלוש לעיל, סעיפים שלוש וארבע ) , אנו ממליצים שמערכת החינוך תיערך כדי לתמוך בתרחישי למידה מוכוונת, בתרחישי למידה אוטונומית ובתרחישי הביניים המתוארים בתרשים 2 . כלומר, על מערכת החינוך לתמוך ביכולת של צוותי הוראה להשתמש בחומרי לימוד דיגיטליים מקצועיים כדי לתת מענה ליעדי תוכנית הלימודים . בו בזמן עליה להשכיל לפתח את יכולתם של מורים ומורות ותלמידים ותלמידות ללמד וללמוד באופן אוטונומי בעזרת מגוון חומרים דיגיטליים, בין שחומרים אלו פותחו למטרות למידה ובין שלא פותחו מלכתחילה למטרות אלו אולם יכולים לשרתן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר