|
עמוד:78
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 78 מדוגמאות אלה ואחרות עולה כי הוראת חשיבה בדרך מתוכננת ומכוונת אכן יכולה להביא לשיפור ביכולות החשיבה של תלמידים ותלמידות ובידע התוכן שלהם . הדוגמאות מעידות כי אם מערכת החינוך תעסוק בנושא באופן מושכל ושיטתי, יהיה אפשר לשפר ולפתח את מגוון יכולות החשיבה של התלמידים והתלמידות . 7 . 1 . הוראת חשיבה ברחבי העולם ובישראל הוראה עתירת חשיבה בולטת ומרכזית כיום יותר משהייתה בעבר בשיח החינוכי ובמדיניות החינוך במדינות רבות . רזניק ( 2010 Resnick, ) מסבירה את עצם השימוש בביטוי "למידה של המאה ה - 12" באמצעות הוראה כזו : הביטוי "למידה של המאה ה - 12" — שעושים בו שימוש יתר — יכול לקבל משמעות אמיתית רק אם נשווה את האתגרים העומדים בפני אנשי חינוך ונשות חינוך כיום לאלה שעמדו בפניהם בראשית המאה הקודמת . הרעיון שכל התלמידים והתלמידות יכולים וצריכים ללמוד תוכנית לימודים המתמקדת בפיתוח יכולות חשיבה גבוהות ומושתתת על שליטה בגופי ידע מורכבים, נראה חסר סיכוי לפני מאה שנה . בסוף המאה ה - 20 כבר היה אפשר לדמיין אפשרויות כאלה ואף לבסס אותן כמטרות לאומיות ( עמ' 183 ) . מדבריה של רזניק עולה שבמאה ה - 21 הטמעה מערכתית רחבה של תוכנית לימודים עתירת חשיבה רלוונטית לא רק לשכבה מצומצמת של תלמידים ותלמידות מצטיינים, כפי שהיה נהוג מאות בשנים במערכות חינוך בארצות שונות, אלא לכלל אוכלוסיית התלמידים והתלמידות . טענה חשובה זו מודגשת ביתר שאת בהמשך דבריה, לצד הכרה באתגר העצום הכרוך במימושה : כיום אנו שואפים להשיג מטרה חדשה לגמרי : סטנדרט של מצוינות לכולם [ . . . ] זו המשמעות האמיתית של המושג מיומנויות המאה ה - 21 [ . . . ] השאיפה ללמד בהצלחה את כלל אוכלוסיית התלמידים יכולות חשיבה המעוגנות בידע היא עדיין בגדר שאיפה בלבד [ . . . ] . בית הספר כמוסד יצטרך לעבור שינוי עצום כדי שנוכל להפוך את השאיפה הזאת להישג של ממש ( עמ' 184 ) . בסקירה שהוזמנה במיוחד על ידי ועדת המומחים נסקרו תוכניות הלימודים העדכניות של שבע מדינות : אוסטרליה, ארצות הברית, ניו זילנד, סינגפור, סקוטלנד, פינלנד וקולומביה הבריטית . בכל אחת מהמדינות שנסקרו נמצאה התייחסות למטרה של פיתוח החשיבה ( הדר וצבירן, 2018 ) ; אולם נמצא שהמדינות הנסקרות נבדלות זו מזו במטרות החשיבה הספציפיות ובאופן שילובן בתוכניות הלימודים . בתוכנית הלימודים הלאומית ב אוסטרליה , חשיבה ביקורתית ויצירתית היא חלק משבעה נושאי-על ללימוד רוחבי . נוסף על כך, תוכנית הלימודים כוללת גם סוגי חשיבה המאפיינים מקצועות לימוד ספציפיים ( למשל, חשיבה מרחבית בגאומטריה ובגאוגרפיה ) . ב ארצות הברית נושא החשיבה נכלל באופן מובנה בסטנדרטים
|
|