|
עמוד:130
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ב מ א ה ה - 1 2 130 2 . יצירה והפצה של חומרי לימוד דיגיטליים תכונה חשובה נוספת של חומרי לימוד דיגיטליים קשורה בתהליכי היצירה וההפצה שלהם . חומרי לימוד מודפסים מיוצרים בתהליכי הוצאה לאור ממושכים, מודפסים בבתי דפוס ומופצים דרך משווקים וחנויות . מייצרים אותם מספר מצומצם יחסית של מוציאים לאור — המתמחים בדרך כלל בפיתוח חומרי לימוד — הם מתעדכנים לאט יחסית וכמותם מוגבלת . לעומת זאת, לחומרי לימוד דיגיטליים כמה מאפיינים ייחודיים : מגוון רחב מאוד של יצרנים ומפיצים — זמינותם של כלים מקוונים ליצירת תוכן מאפשרת כיום לכל אחד לייצר חומרי לימוד דיגיטליים : תלמידים ותלמידות, מורים ומורות, הורים, ארגונים בעלי מטרות חברתיות וחינוכיות מגוונות, מוסדות חינוך פרטיים ואקדמיים, חברות מסחריות ועוד . נוסף על כך, אפשר להשתמש גם בתכנים ובכלים מקוונים שלא פותחו מלכתחילה למטרות למידה, כגון מאמרים בעיתונות מקוונת, סרטונים מדעיים ב - YouTube ומאגרי מוזיקה . מכאן שחומרי לימוד דיגיטליים עשויים להתאפיין במגוון רחב של יצרנים ובעקבות זאת גם במגוון רמות של איכות ואמינות . קצב פיתוח והתעדכנות מהיר יחסית — חומרי לימוד דיגיטליים נוצרים מהר יחסית לחומרי לימוד מודפסים, וגם עשויים להתעדכן בתדירות גבוהה יותר . מכאן גם שהיקף חומרי הלימוד הדיגיטליים גדול יחסית וצפוי להמשיך ולגדול . מחד גיסא מאפיינים אלו מאפשרים עושר של אפשרויות למידה, אולם מאידך גיסא הם עלולים להקשות על מורים ומורות לאתר חומרי לימוד מתאימים לתלמידים ולתלמידות ( אלא אם כן עומדים לרשותם מאגרים וכלים התומכים בתהליך האיתור והבחירה של החומרים ) . זמינות גבוהה — זמינותם של חומרי הלימוד הדיגיטליים גבוהה ואפשר להשתמש בהם מכל מקום ובכל זמן, בהינתן אמצעים דיגיטליים, כגון מחשב המחובר לרשת . עלויות השכפול וההפצה של חומרי לימוד דיגיטליים אפסיות ביחס לחומרי לימוד מודפסים ולכן קל יותר להפיצם . יחד עם זאת, כדי לאפשר פיתוח מקצועי של חומרי לימוד דיגיטליים, יש בנמצא גם חומרי לימוד שהשימוש בהם בתשלום . 3 . תרחישי שימוש בחומרי לימוד דיגיטליים כאמור, יש סוגים רבים של חומרי לימוד דיגיטליים . דרך אחת למפות את מגוון החומרים היא לבחון מי הגורם שמחליט להשתמש בחומרים ומה מטרת השימוש . כאן יש להבחין בין מורים ומורות לבין לומדים ולומדות . מורים ומורות משתמשים בחומרי לימוד דיגיטליים במטרה לאפשר למידה טובה יותר של נושאים או מיומנויות שהוגדרו בתוכנית הלימודים . לעומתם לומדים ולומדות משתמשים עצמאית בחומרי לימוד דיגיטליים למטרות למידה שהוגדרו על ידם, אם במסגרת משימה לימודית כגון עבודת חקר או מטלת ביצוע, ואם למטרות למידה לאורך החיים, מחוץ לבית הספר . דרך נוספת למיפוי חומרי לימוד דיגיטליים היא על פי הגורם המְפַתח והמטרה שלשמה הם פותחו . לדוגמה, יש במרשתת מאמרים, סרטונים, משחקים וכלים רבים שלא פותחו מלכתחילה למטרות הוראה אך יכולים לשרת מטרות אלו ; לָרוב, המפתחים של החומרים הללו אינם בעלי רקע מקצועי בחינוך . יש כמובן גם חומרי לימוד דיגיטליים שפיתחו מפתחים ומפתחות מקצועיים או מורים ומורות למטרות הוראה, כגון יחידות לימוד דיגיטליות או משחקים לימודיים . בבתי ספר משתמשים בשני סוגי החומרים : תלמידים ותלמידות יכולים, לדוגמה, לכתוב הסבר על אירוע היסטורי או על תופעה גאוגרפית תוך כדי שימוש במקורות מידע מקוונים פתוחים או להשתמש בספרי לימוד דיגיטליים כדי ללמוד על הנושאים האלה .
|
|