|
עמוד:129
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ב מ א ה ה - 1 2 129 התאמה אישית — מקרה מיוחד של אינטראקציה עם המשתמש הוא שינוי חומרי הלימוד והתאמתם למשתמש, כך שמשתמשים יזכו לחוויית משתמש ולחוויית למידה מיטבית . חומרים דיגיטליים מאפשרים למשתמשים לווסת את מאפייני המדיה לנוחותם, למשל לשלוט בגודל הגופן או במהירות ההקראה . אפשרויות ההתאמה יכולות לסייע ללומדים או ללומדות עם לקויות למידה או עם צרכים מיוחדים להשתמש בחומרי לימוד שאחרת אולי לא היו נגישים להם . הסתגלות ( Adaptability ) היא היכולת של חומר הלימוד להשתנות בהתאם לפעולות המשתמש, כדי לספק חוויה משופרת . כך למשל, משחקי מחשב יכולים להציב בפני השחקן או השחקנית אתגרים ברמת קושי המותאמת למידת הצלחתם באתגרים קודמים . הסתגלות נעשית על ידי ניתוח פעילות המשתמש או המשתמשת והשוואתה למודל מוכן מראש או למודל דינמי הנבנה מתוך מעקב אחר התנהגותם של משתמשים רבים . כיום נעשים מאמצים שונים לפתח חומרי לימוד מסתגלים, כדי ליצור חוויה מיטבית לכל לומד ולומדת ( ; 2005 García - Barrios, Mödritscherr, & Gütl, Paramythis & Loidl - Reisinger, 2004 ) . במאפיין זה טמון פוטנציאל רב, אולם פיתוח של מערכות המאפשרות התאמה לכל לומד ולומדת הוא יקר וממושך . ניתוח למידה ( אנליטיקות ) — כל אינטראקציה עם אובייקט דיגיטלי מייצרת נתונים . למשל, צפייה בסרטון מייצרת נתונים על מועד הצפייה, משך הצפייה, מספר הצפיות החוזרות ועוד . ניתן לאגור, לעבד ולנצל נתונים אלו בדרכים שונות לצורך תמיכה בתהליך הלמידה, ההוראה וההערכה — ממעקב אחר התקדמות הלומדים והלומדות, דרך התאמה אישית של הלמידה לכל משתמש ומשתמשת ועד לפיתוח מערכות בינה מלאכותית מתוחכמות המגיבות באופן מושכל לפעולות הלומד . לצד היתרונות הפוטנציאליים של אפשרויות אלו, עולות גם סוגיות אתיות מורכבות הקשורות בפרטיות הלומדים והלומדות ובאבטחת מידע ( & Slade Prinsloo, 2013 ) . כפי שמעיד סקלאטר ( 2016 Sclater, ) פיתוח והטמעה של קוד מקצועי לשימוש בנתוני למידה הוא תהליך מורכב וארוך, המשלב שיקולים חוקיים, ארגוניים, טכניים ואתיים . שיתופיות — שיתופיות של חומרי לימוד אינה מאפיין חדש, אולם השימוש במדיה דיגיטלית מרחיב ומעשיר את אפשרויות השיתוף, למשל את האפשרות שכמה לומדים או לומדות יקראו את אותו מסמך בו-זמנית ויעירו עליו . אפשרויות אלו מספקות ללומדים וללומדות הזדמנויות לחלוק רעיונות ולפתח יחדיו תוצרי ידע משותפים . הצורך להתדיין על ניסוחים ולהסכים עליהם מעודד רפלקציה, מחדד יכולות טיעון ומשפר את הדקדוק ואת אוצר המילים של הלומדים והלומדות ( 2005 Dobao, 2012 ; Storch, ) . בשנים האחרונות פותחו כלים המאפשרים כתיבת הערות ( Annotation ) משותפות על מסמכים במרשתת ( לדוגמה diigo ו - hypothes . is ) . כלים אלו מאפשרים ללומדים וללומדות לשתף את ההערות שלהם על מסמכים ולנהל דיון המעוגן בטקסט עצמו . טרם נערכו מחקרים מקיפים על השימוש בכלים אלו בסביבות למידה והוראה, אבל מחקרים בודדים מצביעים על הפוטנציאל שבהם לשפר את המוטיבציה והמחויבות של הלומדים או הלומדות לקריאת הטקסט ( 2013 Estell é s, Del Moral & Gonz á lez, 2010 ; Gao, ) . סקירה זו אינה ממצה את כל האפשרויות הטמונות בחומרי לימוד דיגיטליים, אולם היא מעידה על ההזדמנויות הרבות שחומרים אלו יוצרים לשיפור תהליכי למידה קיימים וכן להתוויה של דרכי למידה חדשות . חומרי לימוד דיגיטליים יכולים גם להוביל לגיבוש מטרות לימודיות חדשות . לדוגמה, זמינותם של כלי מידול המותאמים לצורכי לומדים ולומדות ( כגון Geogebra ו - Netlogo ) יכולה להציב יעדים לימודיים חדשים בהוראת המתמטיקה והמדעים . עם זאת, חשוב לזכור שתרומתם של חומרי לימוד דיגיטליים תלויה באיכות העיצוב הפדגוגי שלהם ובאופנים שבהם הם משולבים בלמידה ובהוראה . לגורמים אלו השפעה רבה על הערך המוסף הגלום בחומרי הלימוד הדיגיטליים, על ניצול יעיל שלהם ועל מתן מענה לקשיים האפשריים של לומדים ולומדות בשימוש בחומרים אלו .
|
|