|
עמוד:127
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ב מ א ה ה - 1 2 127 מכאן גם שאין בהמלצה על שימוש בחומרי לימוד דיגיטליים קריאה לוותר על שימוש בחומרי לימוד שאינם דיגיטליים . אדרבה, סביבת למידה מיטבית משלבת חומרי לימוד מסוגים שונים, המספקים יחד מענה כולל למטרות הלמידה . נוסף על כך, האינטראקציה הבין-אישית — בין מלמדים ומלמדות ללומדים ולומדות ובין לומדים ולומדות לבין עצמם — תמשיך להיות היבט מרכזי של הלמידה בבית הספר . לכן יש לראות בחומרי הלימוד הדיגיטליים אמצעים להעצמת המורים והמורות והלומדים והלומדות והאינטראקציה ביניהם . מחקרים על השפעותיהם ועל תרומתם של חומרי לימוד דיגיטליים נערכים זה עשרות שנים והניבו גוף ידע נרחב . על חומרי לימוד דיגיטליים רבים כבר יש מחקרים מבוססים הכוללים סקירות ומטא- אנליזות . ניתן להסיק מהן מסקנות על השפעותיהם של החומרים על הלמידה, על תרומתם היחסית בהשוואה לחומרי לימוד שאינם דיגיטליים, ועל חסרונותיהם האפשריים . כל תהליך קבלת החלטות באשר לחומרי לימוד אלו צריך להתחשב בגוף הראיות הקיים . הנחת היסוד של הוועדה היא ששילוב מערכתי של חומרי לימוד דיגיטליים צריך להתקיים במצבים שבהם יש ראיות אמפיריות מבוססות ליתרונות שבשימוש בחומרים אלו, ושאופני העיצוב וההטמעה של חומרי הלימוד צריכים גם הם להתבסס על העקרונות העולים מהמחקר ( לדוגמה, עקרונות למידת מולטימדיה, ראו : 2014 Mayer, ) . 1 . מאפיינים של חומרי לימוד דיגיטליים הפסיכולוג ג'יימס גיבסון ( 1979 Gibson, ) טבע את המונח "מזמינוּת" ( Affordance ) כדי לתאר יחס בין יצור ( אדם או בעל חיים ) לסביבתו . סביבות מסוימות וגם עצמים בתוך הסביבה — מזמנים אפשרויות מסוימות . בפטיש אפשר לתקוע מסמר או לשבור ביצה, אך בספוג אי אפשר לעשות לא את זה ולא את זה . ב - 1988 ניכס דונלד נורמן ( 1988 Norman, ) את המושג "מזמינוּת" כאבן בוחן לניתוח ולעיצוב של ממשקי אדם - מכונה, כדי לתאר את הפעולות והאפשרויות שמערכת כלשהי מזמנת למשתמש . המושג מאגד בתוכו כמה וכמה משתנים : התכונות הפיזיות של חומרי הלימוד, האופן שבו מערכת החושים שלנו מתווכת תכונות אלו, מערך ההמשגה שדרכו אנו מפרשים את המידע החושי, ההקשר החברתי שבו נעשה שימוש בחומרים ולבסוף — הבנתנו את הדרכים להפעיל את המשאב שלפנינו וציפיותינו באשר למה שנוכל לעשות בו . כדי לבחון את תרומתם של חומרי לימוד דיגיטליים ללמידה, יש לנתח את המזמינוּת שלהם ללמידה . בחינה זו צריכה להתייחס למגוון ההקשרים שבהם חומרים אלו משמשים . כך למשל, הערך הלימודי של סרטון וידאו עשוי להיות שונה כאשר לומדים או לומדות מוצאים אותו במרשתת בעצמם וצופים בו בביתם, או כאשר הוא מוצג בכיתה ומתנהל עליו דיון . לחומרי לימוד דיגיטליים יש מאפיינים רבים, שמהם נובעות מזמינויות שונות, חיוביות ( הזדמנויות ויתרונות ) ושליליות ( מגבלות וחסמים ) ללמידה . טווח המאפיינים רחב, ונציין כאן רק כמה מאפיינים עיקריים : תלות באמצעי קצה — בשונה מחומרי לימוד מסורתיים, חומרי לימוד דיגיטליים דורשים אמצעי קצה לתצוגה או להרצה, כגון מסך, יחידת עיבוד, רשת אלחוטית וכדומה, ותלויים במאפיינים של אמצעים אלו . אמצעים אלו יכולים להיות מחשב ומקרן, מחשב אישי, טלפון נייד או אפילו שעון יד . כך או כך, אפיון אמצעי הקצה מטיל מגבלות על דפוסי השימוש . חלק מאמצעי הקצה מאפשרים צריכה משותפת, אחרים
|
|