|
עמוד:26
מ ב ו א 26 החינוך נתפס מאז ומתמיד ככזה שחותר לאידיאלים אנושיים נעלים, וגם בעידן זה ואולי דווקא בעידן זה אסור לוותר על השאיפה לכך ( 2006 Lin, ) . הנחת העבודה של מסמך זה היא שעל תוכניות הלימודים לעסוק בשלושת הממדים ולקדם אותם בו- זמנית . האחרון שבהם קשור גם לתפיסות נורמטיביות ההולכות אל מעבר לשיפוט הסובייקטיבי של פרטים בנוגע לאיכות חייהם, וללא אחד משלושת הממדים הרווחה אינה אפשרית . חשוב לציין גם שישנה הלימה כמעט מוחלטת בין רעיון קידום הרווחה כפי שהוא מופיע כאן ובין מטרות חמש עד תשע של חוק חינוך שמתמקדות ביחיד ודנות בפיתוח הכישרונות של תלמידות ותלמידים, בביסוס ידיעותיהם בתחומי הדעת השונים, בחיזוק החשיבה הביקורתית, בהשתלבות חברתית ובמימוש עצמי . רעיון יסוד העומד בבסיס המלצותיה של ועדה זו הוא שלצד קידום המטרות החברתיות של החינוך, על תוכנית הלימודים לספק לאינדיווידואלים את הכלים לחיות חיים מלאים, משמעותיים, פוריים וטובים שבהם הם נהנים מרווחה . לתפיסתנו הקניית יכולת זו היא גם תנאי יסוד לפיתוח החברה והשגת מטרותיה . לשם כך, על תוכנית הלימודים להבטיח את המשך קיום הדמוקרטיה והערכים הנגזרים ממנה . לאור לקחי העבר והמציאות המתהווה כיום בעולם, בולטת במיוחד המרכזיות של היבט זה . על תוכנית הלימודים גם לצייד את האזרחים בכלים שיאפשרו להם להתמודד עם האתגרים הטכנולוגיים, החברתיים והכלכליים של עולמנו . עליה לעודד פתיחות לעולם, אך בו בזמן לשמר את התרבות ואת השפה המקומיות . עליה לעזור לתלמידים ולתלמידות לגבש זהות תרבותית, אך בה בעת לגלות יחס סובלני לאחר . עליה להבטיח בסיס משותף, אך בעת ובעונה אחת לאפשר גיוון ובחירה . עליה גם להנגיש את התרבות, את אוצרות הרוח ואת היצירה האנושית ולפתוח את הדלת לעיסוק בתחומים שהחברה מגדירה כבעלי ערך, כגון ספרות, אומנות ומדע . על תוכנית הלימודים גם להכין את האזרחים לעצם השינוי עצמו ולתת בידם את הכלים להתמודד עימו . תקוותנו היא שמימוש ההמלצות הנמצאות בפרקים הבאים של המסמך יקרבו אותנו מעט יותר אל עבר החזון המוצג כאן .
|
|