פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:72

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 72 5 . 1 . סוגות חשיבה כאמור, החשיבה האנושית מורכבת, ולנוכח מורכבות המשימות העומדות בפני האדם החושב, חשיבה מסדר גבוה כרוכה לרוב בהפעלה משולבת של כמה אסטרטגיות חשיבה, שהן אבני הבניין של סוגות החשיבה . להלן נסקור דוגמאות של כמה סוגות חשיבה מרכזיות שאנו ממליצים לשלב בתוכניות הלימודים : חשיבה יצירתית : תהליך מורכב ורב-שלבי המוביל לתוצר ( מופשט או מוחשי ) חדש ובעל ערך בהקשר נתון ( 2009 Schmajuk, Aziz, & Bates, ) . התהליך היצירתי מחייב גמישות מחשבתית רב-ממדית ורב-כיוונית, המאפשרת מגוון נקודות מבט, העלאת אפשרויות שונות לפתרון בעיות ומתן תשובות על שאלות פתוחות ( דה בונו, 1992 ) . ליבת התהליך היצירתי היא חדשנות ( 2010 Chakravarty, ) . לפיכך, בניגוד לסוגות חשיבה מובנות, חד-ממדיות וחד-כיווניות — חשיבה יצירתית מתאפיינת בהעזה לפרק דפוסי חשיבה מקובלים ולבחון אפשרויות חדשות . העזה זו היא אשר זירזה את התקדמות המדע, ותרומתה להתפתחות האנושית משמעותית ביותר ( לם, 1973 ) . חשיבה יצירתית כרוכה בשני סוגים של תהליכי חשיבה הפוכים : הסתעפות והתכנסות . תהליכי החשיבה המסתעפת והמתכנסת מאזנים ומשלימים זה את זה, ובכך מאפשרים להגיע לפתרון הטוב ביותר ( Cropley, 2006 ) ומעוררים רעיונות ותוצרים חדשים . התהליך היצירתי מתחיל בחשיבה מסתעפת, המתאפיינת במתן דרור למחשבות, בשאילת שאלות, בניסוח השערות ובהעלאת מגוון נקודות מבט . מטרת החשיבה המסתעפת היא להגיע לכמה שיותר פתרונות אפשריים לבעיה או לסוגיה נתונה . החשיבה המסתעפת נמנעת במודע מעיסוק בניתוח ביקורתי של איכות הפתרונות האפשריים ובהסקת מסקנות, כדי שלא להגביל את התהליך היצירתי ולהגיע למספר גדול ככל האפשר של פתרונות אפשריים . לחשיבה המסתעפת נודעת חשיבות רבה בהגדרת איכותו של התהליך היצירתי . לפיכך אחת הדרכים להעריך את איכות החשיבה היצירתית היא למדוד את איכות החשיבה המסתעפת ולבחון עד כמה היא מערבת הפקה של תגובות חדשניות ומשמעותיות לשאלות פתוחות או פתרונות מרובים לבעיות ( גריג וזימברדו, 2010 ; 2013 , . Mayseless, et al ) . השלב הבא בתהליך היצירתי מתאפיין בהיפוך כיוון — מחשיבה מסתעפת לחשיבה מתכנסת . תהליכי החשיבה המתכנסת מכוונים לארגון ולמיון של מגוון הרעיונות והאפשרויות שעלו במהלך החשיבה המסתעפת . התכנסות החשיבה כרוכה בניתוח מעמיק וביקורתי של תוצרי החשיבה המסתעפת, בד בבד עם התבססות על ידע עדכני ורלוונטי . החשיבה המסתעפת מובילה להבניה של ידע עמוק וחדש, המאפשר לבחור את הפתרון הטוב ביותר או כמה חלופות מתאימות . חשיבה מסתעפת טומנת בחובה לא רק הבטחה ליצירתיות פורייה, אלא גם סכנה של מראית עין כוזבת במקרים שבהם היצירתיות מעלה פתרונות שאין להן אחיזה במציאות ( 2010 Cropley, 2006 ; Chakravarty, ) . לפיכך חשיבה יצירתית חייבת לכלול גם מרכיב משלים של חשיבה ביקורתית . בהוראת חשיבה יצירתית יש לשאוף ליצור בכיתה נורמות הנותנות לגיטימציה ואף עידוד "להתפרע" מחשבתית, ומאפשרות להעלות הסתעפויות רבות, גם כאלו הנראות במבט ראשון בלתי סבירות . חשיבה ביקורתית : אניס ( 1987 ) הגדיר חשיבה ביקורתית כך : "חשיבה שקולה ורפלקטיבית המתרכזת בהחלטה במה להאמין או מה לעשות" ( עמ' 57 ) . בהגדרתה הצרה החשיבה הביקורתית היא היכולת להעריך את דיוקם של היגדים ולבחון אותם באופן מושכל על בסיס קריטריונים רציונליים . החשיבה שקולה וביקורתית כאשר החושבים שואפים לנתח את טיעוניהם בקפדנות, לחפש להם ראיות תקפות ולהגיע למסקנות מבוססות ( אניס, 1987 ) . על פי הגדרה אחרת, חשיבה ביקורתית טומנת בחובה "השהיית השיפוט" ( 1981 McPeck, ) , כלומר, לא לקפוץ במהירות לקביעת עמדה, אלא לשקול חלופות בעזרת הפעלת הגיון

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר