פרק 4: הצעה למבנה תוכנית הלימודים בישראל

עמוד:122

מ ב נ ה ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 122 3 . האם מוצגות ה"שאלות הגדולות" שמעסיקות את העוסקים בתחום ? 4 . האם הלימודים כוללים התנסות בדרכי חשיבה אופייניות ודרכי פתרון בעיות ייצוגיות ? 5 . האם הלימודים כוללים היכרות עם מהות עבודתם של אנשי המקצוע בתחום ( או לפחות "טעימה" של עבודתם ) ? 6 . האם הלימודים כוללים ביסוס היכרות של המבנה האפיסטמי של אותו תחום והבנה שלו ? על ההיבטים הללו לבוא לידי ביטוי בחומרי הלימוד, במהלכי ההוראה ובדרכי ההערכה . לכידות ( קוהרנטיות ) 1 . האם יש בנושא החדש "סיפור קוהרנטי" ? ידע מקושר ( בתוך הנושא, בתוך התחום ועם תחומים אחרים ) , דינמי, המקדם הבנה מעמיקה ? ידע הנטוע בהקשר מסוים וגם ניתן להכללה וליישום ? 2 . האם התחום נושק למקצועות או לתחומים אחרים ומזמן הבנה מעמיקה שלהם, הן מבחינת מערכות מושגים, הן מבחינת מיומנויות חשיבה ? האם הלימודים מעשירים יותר מתחום אחד ? השקה זאת עשויה לבוא לידי ביטוי כקריטריון לבחירה של תחומים שיכולים לתרום ללמידה משמעותית . ידע ומיומנויות האם הנושאים, התחומים והמקצועות מאפשרים לבנות קשר הדוק בין ידע למיומנויות חשיבה ? תחומים שבהם המיקוד הוא בידע גרידא ( מידע, עובדות, פרוצדורות או ידע שטחי על מושגים ) או לחלופין תחומים שבהם המיקוד הוא במיומנויות חשיבה כלליות שאינן טבולות בתחום ידע ספציפי יקבלו עדיפות נמוכה בתוכניות הלמידה ובחומרי לימוד ( ראו בפרק שתיים של מסמך זה ) . שוויון הזדמנויות 1 . האם הנושא או התחום הלימודי הנבחר יתכווננו להקניית בסיס שכל תלמיד יוכל להפיק ממנו כישורים כלשהם לתפקוד מול אתגרים של המאה ה - 21 ( תושייה, התמצאות, נגישות למקורות מידע, הצלבת מידע, ביקורתיות, גמישות, אחריות ועוד ) בהקשר של תחום ידע נתון ? 2 . האם כל תלמיד יוכל למצוא הזדמנויות ובסיס לבחירה בעיסוק בתחום מסוים ברמה כלשהי של התמחות ? היבטים רגשיים ואישיים האם הנושא או התחום הנבחר תורם ( או לחילופין פוגע ) בבניית היבטים אישיים ורגשיים ( זהות אתנית, דתית או חילונית, דימוי עצמי, תחושת מסוגלות עצמית ועוד ) ? היתכנות מערכתית יש לבחון אם קיימת היתכנות להטמעה איכותית בקנה מידה מערכתי : 1 . האם מספר שעות מוקצה באופן ברור ומתחשב במערך הכללי של השעות המוקצות לתחומים ולמקצועות אחרים ? 2 . האם ישנם צוותי פיתוח שיוכלו להציע חומרי למידה איכותיים על פי כל הקריטריונים הנ"ל ?

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר