פרק 4: הצעה למבנה תוכנית הלימודים בישראל

עמוד:121

מ ב נ ה ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 121 מלימוד של מקצועות חדשים . מרכיבים פתוחים המעודדים יוזמות יכולים לבוא לידי ביטוי בשעות לימוד שיוקדשו לנושא שהמציא מורה יזם, הרוצה לשתף את תלמידיו ותלמידותיו בנושא שאינו נכלל בתוכנית הלימודים אך קרוב לליבו, או כחלק ממקצוע חובה . דוגמה לכך יכולה להיות קבוצת מורים ומורות לאזרחות שתבחר ליזום פרויקט עירוני בנושא קשור לתוכנית הלימודים . בתחומים רבים הידע משתנה בקצב מהיר, על כן יש צורך לקבוע דרכים לעדכון מהיר של תחומי לימוד , תוכני לימוד וחומרי לימוד והערכה . אחד הקשיים ביישום ההמלצות שלעיל הוא סוגיית ה"שמיכה הקצרה" : מספר מוגבל של שעות לימוד שצריכות להספיק להשגת מטרת רבות . סוגיה זו תדרוש תהליכים מורכבים של קבלת החלטות , שיצטרכו להתקבל בכל הדרגים במערכת . אחת הדרכים שעשויות להקל על המחסור בזמן לימוד היא הגדלת הניצולת של שעות ההוראה הקיימות . בפועל בתי ספר מלמדים הרבה פחות זמן נטו מהשעות שעומדות לרשותם . זמן הלמידה בשיעור הוא בדרך כלל פחות מ - 45 דקות ( בגלל כניסה מאוחרת, בעיות משמעת ונורמות לא ברורות ) , והרבה שיעורים מתבזבזים על הכנות לטיולים, טקסים, אירועים מיוחדים וכיוצא באלה . אנו ממליצים על עבודה מערכתית קפדנית שתעסוק בדרכים להגדלת הניצולת של שנות הלימוד הקיימות במערכת . 3 . קריטריונים לבחירה מושכלת לארגון הלימודים החלטות על פירוט הנושאים שיש ללמוד בכל מקצוע ( חדשים כישנים ) וכן על הכנסת מקצועות חדשים, על מהותם והיקפם, על הרצף הרצוי, על התאמתם לגיל התלמידים והתלמידות, ולעיתים אף על הדרכים שיש ללמד תכנים ספציפיים הן בסמכות ה וועדות העליונות לכל מקצוע . לכן, הוועדה רואה כתפקידה להציע כלים אסטרטגיים ( היוריסטיים ) כלליים ( מתאימים לכל תחום ידע ) אשר עשויים לתמוך בתהליך קבלת החלטות מושכלות, מוצדקות ושקופות בכל הנוגע להמשכיות ולעיצוב העתידי של תחומי לימוד קיימים או להכנסת תחומים או נושאים חדשים . הכלים המוצעים הם קריטריונים שעשויים לשרת לא רק את הדרגים המחליטים ברמה ארצית, אלא גם את המנהלים הפדגוגיים של רשויות החינוך ברמה המקומית או ברשתות חינוך, את מנהלי בתי הספר, את המנחים והמדריכים, את מפתחי חומרי הלמידה ואף מורים בכיתותיהם כאשר הם באים להכריע בין אופציות שונות של נושאים ודגשים, לעיתים אפילו ברמת השיעור הבודד . הקריטריונים המוצעים להלן מנוסחים כשאלות עזר . מטרות 1 . אילו מטרות כלליות או ספציפיות נועד תחום דעת או נושא מסוים להגשים או לקדם ? 2 . כיצד ניתן יהיה להנחות עיצוב של תחום או נושא זה כדי להבטיח הגשמה מיטבית של המטרות הללו ? בניסוח תשובה לשאלות אלה ניתן להיעזר במטרות שנוסחו לעיל או במטרות אינטרינזיות לתחום הדעת הספציפי . מהות התחום יש לבדוק אם בחירה בנושא או בתחום דעת חדש מזמנת ביטוי מפורש של מהותו : 1 . האם מובלטים רעיונות מרכזיים ( כפי שהם נתפסים על ידי המומחים בתחום ) ? 2 . האם מודגשות מערכות המושגים הקנוניים והבסיסיים ?

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר