פרק 4: הצעה למבנה תוכנית הלימודים בישראל

עמוד:120

מ ב נ ה ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 120 שמאחורי ההמלצה לשלב מקצועות לימוד חדשים בתוכנית הלימודים ולהמלצות אופרטיביות בנוגע ליישום, אנא ראו סעיף שבע של הפרק הקודם של מסמך זה . 5 . 2 . תחומים פתוחים לעידוד יזמות ואוטונומיה של בתי הספר והמורים והמורות הוועדה רואה חשיבות בהוספת מרכיב בתוך תוכנית הלימודים שיאפשר לעודד יוזמות ובחירה אוטונומית של רשויות מקומיות, רשתות חינוך, מנהלים ומנהלות של בתי ספר, מורים ומורות, הורים ותלמידים ותלמידות — בתחומי לימוד, נושאי לימוד או דרכי הוראה שאינם כלולים בתוכנית הלימודים הממלכתית . מרכיב זה הוא חלק מההמלצה הכללית של הוועדה להרחיב את האוטונומיה הפדגוגית במערכת, ולאפשר למורים ולמורות לקבוע בעצמם מה ללמד וכיצד . הוועדה מודעת לכך שגם היום יש בתוכניות הלימודים בבתי הספר רכיבים של בחירה ויוזמות מהשטח . אם כן, הכוונה היא למרכיב שאינו חדש במערכת, אולם הוועדה סבורה שיש לחזק אותו, להרחיב אותו ולשפרו . לשם כך אנו ממליצים על הקמת גוף נוסף בתוך המזכירות הפדגוגית שיגבש הצעות למשאבים פדגוגיים ותקציביים, יסייע בפתרון של מגבלות בירוקרטיות ויקים במות לשיתופי ידע ומשאבי הוראה - למידה בין מורים ומורות ובתי ספר שונים . גוף זה גם יפתח אמות מידה מושכלות שיאפשרו בקרה עדינה, כדי להבטיח את זכויות התלמידים והתלמידות בלי לפגום בתחושת האוטונומיה של אנשי החינוך . אמות מידה אלו יתרכזו בשלושה היבטים :  הגדרת הנושאים שלא יהיו כלולים במסגרת האוטונומיה הפדגוגית, למשל, עיסוק בתכנים פוגעניים שאינם שומרים על עקרונות של שוויון, סובלנות וכולי .  גיבוש קריטריונים לבחינת האיכות של המרכיבים הפתוחים ( כולל בחינתם לאור רשימת הקריטריונים הכללית לבחירה בין תחומי לימוד — ראו להלן ) .  מתוך הנחה שזמן הלימוד הוא משאב יקר שיש להשתמש בו בצורה מושכלת, יגבש אותו גוף קריטריונים לקביעת היקף השעות של המרכיבים הפתוחים במסגרות החינוך ושלבי הגיל השונים . 6 . 2 . הלמידה בבתי הספר אנו רואים את שעות הלימוד בבית הספר כפסיפס של חמשת המרכיבים שצוינו לעיל : יכולות רוחביות חוצות תחומי לימוד, לימוד תחומי תשתית, לימודים בין-תחומיים, מקצועות לימוד חדשים ומרכיב פתוח . גודלם היחסי של המרכיבים עשוי להשתנות לאורך השנים, בהתאם לשיפור יכולותיהם של בתי הספר והמורים והמורות ללמד, ללמוד ולהעריך את עבודתם, ובהתאם לשינוי בתנאים החברתיים . השיקולים שיכוונו את ההחלטה על גודלם היחסי של המרכיבים מפורטים בהמשך . בנקודה זו חשוב להעיר כמה הערות : כל המרכיבים, כולל מקצועות החובה, צריכים להילמד בעזרת דרכי הוראה - למידה עדכניות המכוונות ללמידה עמוקה ומשמעותית . כלומר, גם מקצועות החובה יילמדו בדרך פעילה, רלוונטית ועתירת חשיבה שתיצור ידע רחב, עמוק ומקושר . המרכיבים השונים אינם חייבים להיות נפרדים, אלא יכולים להילמד יחד . כך למשל, לימודים בין-תחומיים יכולים להיות חלק מלימודי מקצועות החובה ( על ידי יצירת אשכול של מקצועות רבי מלל , למשל ) או חלק

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר