פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:69

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 69 ברשת הענפה והדינמית של אינטראקציות עם אחרים ( crowd learning ) , שטכנולוגיות המידע מאפשרות ( 2006 Siemens, ) . במחקרם הידוע משנות ה - 70 הראו וידמאר ורוקיץ' ( 1974 Vidmar & Rokeach, ) כי אנשים מנתחים טקסטים דרך המטען הקוגניטיבי והדעות הקדומות שלהם . כיום המידע העצום שמגיע אלינו באמצעים דיגיטליים וברשתות חברתיות מותאם למבנה האישיות ולתחומי העניין שלנו — מה שמכונה "אפקט ההדהוד" . לפיכך הקושי להשתחרר מאמונות ומדעות קדומות רק מתעצם, ומתעורר בהכרח צורך בפיתוח חשיבה ביקורתית . היכולות לאתר מידע רלוונטי, מהימן ועדכני, להצליב פריטי מידע שונים, לפרש את המידע תוך שחרור מאמונות קודמות, להצדיק ולהעריך מידע ( כתוב או מושמע ) באופן ביקורתי, לנתח מידע לעומק, למזג מידע ממקורות שונים ואף סותרים ולהבנות ידע עמוק — כל אלו הן יכולות מחויבות המציאות . פרקינס ( 2004 Perkins, ) תיאר זאת בדוגמאות מחיי היום-יום : היינו רוצים שצעירים ובוגרים יהיו אנשים שחושבים באופן פעיל : ביקורתיים כאשר הם מתמודדים עם שמועה לא סבירה, שכלתניים כאשר הם פותרים בעיה סבוכה, בזמן ויכוח, או כאשר הם מאזינים לאמירות גורפות של פוליטיקאים . הרי אנשים כל הזמן חושבים, ואף מודעים לכך, אך מחקרים מראים כי אינם שמים לב להזדמנויות לחשיבה או לצורך בה במצבים יום-יומיים ( עמ' 1 ) . מחקר מקיף ( 2016 Wineburg, Breakstone, McGrew & Ortega, ) שנערך בקרב יותר מ - 8,000 תלמידים, מגיל חטיבת ביניים ועד סטודנטים באוניברסיטה, העלה תוצאות עגומות באשר ליכולתם להבחין בין מידע חדשותי לבין תכנים מניפולטיביים כמו פרסום סמוי וחדשות מזויפות ) fake news ( . שיעורים גבוהים ומטרידים ( לעיתים כ - % 80 מקרב אלפי הנבדקים ) כשלו במלאכת הזיהוי . לכן חשוב להציב את פיתוח החשיבה ברמה קוגניטיבית ומטא-קוגניטיבית במרכז תוכנית הלימודים בכל תחומי הלימוד ולהקנות ללומדים את היכולת לבחון מידע באופן ביקורתי, להבנות ידע עמוק ולהשתמש בידע ובחשיבה גם בחיי היום-יום ( 2012 National Research Council, ) . 2 . 1 . התמודדות עם שינויים בתעסוקה והצורך בלמידה מתמדת לאורך החיים מגמה בולטת הנגזרת ממאפייני העידן הגלובלי והדיגיטלי שתוארו לעיל נוגעת לתחום הכלכלה והתעסוקה . הכלכלה העולמית עוברת שינויים מרחיקי לכת ( OECD, 2018 a ) : מכלכלות מקומיות המבוססות על משאבי טבע לכלכלת ידע גלובלית ודינמית המושתתת על הון רוחני, על שליטה ברעיונות ובמידע, על שימוש בטכנולוגיות המתפתחות ללא הרף ועל קישוריות-על ( interconnectivity ) . חדירת טכנולוגיות מתקדמות לשוק התעסוקה מובילה להיעלמות של מקצועות הדורשים רק יכולות קוגניטיביות נמוכות ואפשר לייעל אותם באמצעות אוטומציה ודיגיטציה . שוק התעסוקה מתאפיין בביקוש הולך וגובר למקצועות עתירי חשיבה ולמקצועות חדשים המצריכים גמישות מחשבתית, יצירתיות ויזמות . מגמות אלה גם מפחיתות את הביטחון התעסוקתי . במציאות מורכבת ודינמית זו בוגרי מערכת החינוך יצטרכו "להמציא את עצמם" בכל פעם מחדש . הם יידרשו להתנייד לעיתים קרובות בין מגוון משרות ומסגרות תעסוקה, לשלוט בכמה תחומי התמחות בו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר