|
עמוד:119
מ ב נ ה ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 119 הוועדה תומכת בקריאה של ארגון ה - OECD להימנע מתוכניות לימודים עמוסות מכיוון שאלו מובילות בהכרח ללמידה שטחית . על מנת לאפשר למידת עומק והיכרות מעמיקה בין מורה לתלמידים ולתלמידות, אנו ממליצים שתלמיד לא ילמד בבת אחת יותר משישה – שבעה מקצועות או תחומים שונים שיוכלו להתחלף במהלך השנה . מכאן ברור גם שתהיה חלוקה של תחומים ומקצועות לימוד על פני השנים, כך שתלמידות ותלמידים לא ילמדו במהלך שנת לימודים אחת את כל המקצועות . כמו כן, כדי להבטיח שילמדו "יותר על פחות" ולא "פחות על פחות", יש לפתח דרכי הערכה מתאימות וקריטריונים ברורים של איכות . להעמקה ברציונל שמאחורי ההמלצה לארגן את הידע והמיומנויות בתחומי התשתית בדרכים חדשות, אנא ראו את הפרקים הקודמים בנושא ידע, מיומנויות חשיבה ותחומי רוחב . להמלצות כיצד יש לגשת בפועל למלאכת הארגון החדש של הידע בתחומים אלה אנא ראו את ההמלצות האופרטיביות המפורטות המופיעות בסוף כל אחד מהפרקים האלה . 3 . 2 . לימודים בין-תחומיים אינטרדיסציפלינריוּת, או בין-תחומיוּת, היא כאמור יצירת ידע אינטגרטיבי המבוסס על אינטראקציות בין דיסציפלינות שונות . למידה בין-תחומית יכולה להתבסס על תוכנית לימודים ממלכתית ויכולה להתבסס על תוכניות לימודים שיכתבו גופים מחוץ למשרד החינוך . היא יכולה להתקיים במשבצת זמן קבועה כחלק מתוכנית הלימודים השוטפת . לימודי מדעים בחטיבת הביניים הם דוגמה ללמידה בין-תחומית המתקיימת כבר שנים רבות בתוכנית הלימודים בישראל . בתי ספר מסוימים בישראל אגמו משאבים והנהיגו בשנים האחרונות אשכול של מקצועות לימוד בתחומים כגון לימודים הומניסטיים, מדעיים ומדעי החברה . למידה בין-תחומית עשויה להתקיים גם במשבצות זמן ייחודיות, חד-פעמיות . כך למשל, יש בתי ספר הנוהגים להקדיש שבוע לימודים אחד בכל מחצית ללמידה בין-תחומית, כל פעם סביב נושא נבחר אחר . למידה כזו יכולה להתקיים גם במסגרת פרויקטים שבהם תלמיד יחיד או קבוצת תלמידות ותלמידים מבצעים פרויקט בעל אופי בין-תחומי ובהנחיית מורים או מורות מתחומים שונים . להעמקה ברציונל שמאחורי ההמלצה ללמד לימודים בין-תחומיים ולהמלצות אופרטיביות בנוגע ליישום, אנא ראו סעיף שש של הפרק הקודם של מסמך זה . 4 . 2 . תחומי לימוד חדשים השינויים הדרמטיים בעולמנו מחייבים לקבוע מטרות חדשות לחינוך, ומחייבים הוספה של תחומי לימוד שטרם נלמדו בבית הספר, הן כלימודי תשתית שתוכניות הלימודים שלהם ייכתבו במזכירות הפדגוגית, הן במסגרת של לימודים בין-תחומיים או לימודים פתוחים . הכוונה היא לתחומים כגון אוריינות פיננסית, אתיקה, קיימוּת ועוד . יחד עם זאת, הוועדה מתריעה בפני היסחפות פופוליסטית אחר מקצועות או תחומים עכשוויים שאינם מתאימים לתלמידי בתי הספר . לשם סיוע בקבלת החלטות מושכלות בנושא זה , מומלץ להיעזר ברשימת הקריטריונים שבהמשך . חשוב לציין כי הכנסת מקצוע חדש לתוכנית הלימודים מחייבת הסרה או צמצום של מקצוע אחר . נוסף על כך , גוף המומחים יגבש המלצות אשר ישמשו את מקבלי ההחלטות בנושאי תכנון לימודים ברמות השונות ( רמה ממלכתית ורמות מקומיות ) , בחירה מושכלת של תחומי לימוד חדשים והתאמתם לגיל התלמידים והתלמידות וכן עקרונות לפיתוח תוכניות לימודים בהתאם לטיבם המשתנה של תחומי הלימוד ולאור הניסיון המצטבר במקומות שונים בעולם . להעמקה ברציונל
|
|