|
עמוד:118
מ ב נ ה ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 118 מקוונים, ילמדו על המאפיינים הייחודיים של השימוש בשפה לתקשורת דיגיטלית, ילמדו על הסוגות החדשות המאפיינות את התקשורת המקוונת ועוד . בכל תחומי הדעת יכולים התלמידים והתלמידות להתנסות בכתיבה של מסמכים דיגיטליים שיתופיים, בשיח מקוון ובלמידה ממקורות מידע מקוונים . מטרות השילוב של אוריינות דיגיטלית בדיסציפלינות השונות הן לשפר את ההוראה והלמידה בכל תחום דעת, לקדם את יכולתם של הלומדים והלומדות להשתמש בתכנים ובכלים דיגיטליים מגוונים וליצור תוצרים דיגיטליים, וכל זאת באופן יעיל, מושכל, ביקורתי ואתי . כדי לאפשר את השגת המטרות של היכולות הרוחביות יש לדאוג לכך שיבואו לידי ביטוי בתוכניות הלימוד החדשות וכן בכלי הערכה חדשים שיפותחו — במבחנים בכתב, באמצעים דיגיטליים ובמגוון דרכי הערכה נוספות . כמו כן, הכללת היכולות הרוחביות בתוכניות הכשרת מורים ופיתוח מקצועי של מורים היא הכרחית . כדי לאפשר את העיסוק ביכולות הרוחביות באופן שיטתי, קוהרנטי ואפקטיבי, יש להגדיר במדויק את מטרותיהן ולפרט את האמצעים להשגתן . לפיכך אנו ממליצים על הקמת גופי מומחים, שיכללו מומחים ומומחיות לסוגיות הנדונות באופן כללי ומומחים ומומחיות לתחומי תוכן שונים . צוותי המומחים ינסחו בצורה בהירה, ממצה ומותאמת גיל את המטרות של כל אחד מתחומי הרוחב, ויצרפו דוגמאות להכללתן בתוכניות הלימודים , לדרכי ההוראה ולהערכת התלמידים והתלמידות . להבנת הרציונל שמאחורי ההמלצה ללמד כל אחד מהתחומים הנזכרים לעיל כתחום רוחב, ולהמלצות אופרטיביות בנוגע ליישום, ראו בפרק הקודם של המסמך . 2 . 2 . תחומי תשתית לימודי התשתית יכללו את התחומים הבאים : שפת אם מתמטיקה מדעי הרוח מדעים וטכנולוגיה אזרחות מדעי החברה אנגלית תרבות ומורשת ( יהדות, אסלאם, נצרות ודת דרוזית ) אומנויות חינוך גופני ובריאות . לימודי התשתית יכללו לימודי חובה שתוכניות הלימוד שלהם ייכתבו על ידי המזכירות הפדגוגית . כל אחד מתחומי הלימוד שצוינו לעיל מתכתב עם היבטים חשובים של מטרות ההוראה במאה ה - ,21 ולכן ההמלצה היא להמשיך ללמדם . יחד עם זאת, עולה כיום הצורך להיענות למטרות חדשות הדורשות העמקה של למידת ידע ולמידת מיומנויות בתחומים הקיימים לצד למידה של תחומים חדשים . חשוב להדגיש כי
|
|