|
עמוד:67
י ד ע ו ח ש י ב ה 67 אלא להנהיג תוכנית לימודים דינמית שתוכל לעבור בקלות התאמה לתנאים המשתנים ( ראו להלן בפרק הבא של המסמך ) : 1 . הוועדה ממליצה לאמץ את התפיסה הרואה בהבניה סדורה של ידע באיכות גבוהה ( להבדיל ממידע ) מטרה מרכזית של תוכניות הלימודים במאה ה - 21 . 2 . הוועדה קוראת למערכת החינוך לתכנן הטמעה מערכתית רחבה ואיכותית של מגוון שיטות הוראה ולמידה מתקדמות בכל תחומי הדעת, ולהביא לפיתוח הידע והמיומנויות הדרושים לבוגרי ולבוגרות מערכת החינוך במאה ה - 21 . בהטמעה זו מומלץ כי המערכת תשתמש בכל המשאבים העומדים כיום לרשותה : כלים טכנולוגיים שעשויים לתמוך בקידום למידה עמוקה וכן ידע ורצון של המוסדות האקדמיים בארץ לפעול לשיפור מערכת החינוך . אנו קוראים למשרד החינוך לחפש דרכים חדשות לחיבור הידע הזה לבתי הספר באופן שיתרום לקידום תהליכי ההוראה והלמידה . הטמעה זו חייבת לבוא לידי ביטוי בפיתוח חומרי לימוד, בהכשרה ובפיתוח מקצועי של מורים ומורות ( הן בשלב ההכשרה להוראה, הן בשלב הפיתוח המקצועי ) ובפיתוח של דרכי הערכה מתאימות . כדי להימנע מלמידה שטחית, הטמעה זו צריכה להיות מלֻווה בניסוח קריטריונים ברורים לבחינת איכות הידע והמיומנויות החדשות שמקנים לתלמידות ולתלמידים . 3 . הוועדה ממליצה למנות גוף שיעקוב ויבדוק לעומק את הנושא של פרסונליזציה בחינוך . בדיקה זו תכלול היבטים תאורטיים, גישות מגוונות לפרסונליזציה וממצאים אמפיריים רציניים, לצד בחינה זהירה ומעמיקה של החסרונות ואף הסיכונים הפוטנציאליים של פרסונליזציה בחינוך . בעקבות זאת, תיבדקנה האפשרויות להפעלת פרסונליזציה ( וסוגי הפרסונליזציה השונים האפשריים ) בקנה מידה רחב במערכת החינוך, כולל בחינת המשאבים התשתיתיים, הכספיים והאנושיים הדרושים לכך ( ראו קריטריונים להכנסת תחום או נושא חדש למערכת החינוך בפרק ארבע, סעיף שלוש במסמך זה ) . 4 . הוועדה קוראת לבחינה מעמיקה של רפורמות קודמות שעסקו בנושא החינוך לחשיבה ולעריכת מחקר . יש לבחון את מידת יישומן של הרפורמות, אילו חלקים בהן יושמו בצורה המניחה את הדעת ומהן הסיבות לכך .
|
|