|
עמוד:117
מ ב נ ה ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 117 החלטות בנוגע לתכנים שירכיבו כל אחד מהרכיבים ולמשקל היחסי שיינתן לכל אחד מהם בתוכנית הלימודים יתקבלו על ידי אנשי חינוך בדרגים שונים ובהקשרים חינוכיים ספציפיים, בהתאם לקריטריונים שיתוארו בהמשך . להלן פירוט המרכיבים : 1 . 2 . יכולות רוחביות חוצות תחומי לימוד הוועדה מציעה ללמד ארבעה תחומי רוחב : שפת אם ואוריינות לשונית . פיתוח מיומנויות חשיבה . חינוך אזרחי-דמוקרטי ( ברוח ערכי מגילת העצמאות וסעיף 2 בחוק החינוך הממלכתי, תיקון מס' ,5 2000 - תש"ס ) . אוריינות דיגיטלית . לאחר סיום העבודה של הוועדה העוסקת במיומנויות רגשיות-חברתיות וניסוח המלצותיה, מומלץ לשקול להוסיף את הטיפול במיומנויות רגשיות-חברתיות כתחום רוחב חמישי . כאמור בפרק הקודם, פיתוח יכולות רוחביות מכוון להשגת מטרות חוצות דיסציפלינות, מעבר ללימוד תחום ספציפי זה או אחר . יש בהן היבטים כלליים, אך גם היבטים ייחודיים לתחומי הדעת ; הן מתפתחות דרך למידה של מקצועות לימוד אחרים ומשפיעות עליהם . לפיכך יש לטפח את היכולות הרוחביות בכל תחום דעת בהתאם למאפייניו , ולהתאימן לתחומי דעת אחרים כדי לסייע לתלמידים ולתלמידות להכליל את היכולות שהם רוכשים . כך למשל, במסגרת פיתוח מיומנויות חשיבה, ילמדו התלמידים והתלמידות לפתח טיעון בכל תחומי הלימודים, אולם אופי הטיעון והראיות המקובלות להצדקתו — ישתנו בין תחומי הדעת . אם כן, השגת מטרות הרוחב מחייבת את שילובן בכל תוכניות הלימודים באופן קוהרנטי, הולם לתחום ומותאם לגיל התלמידים והתלמידות . לשם כך יש להתאים את המטרות לגיל הלומדים והלומדות ולהבהיר את הדומה והשונה בין תחומי דעת שונים ביחס למטרות הרוחב . תהליך זה יתרחש בד בבד עם יצירה של שפה אחידה ושימוש שוטף בה . כך למשל, כדי לשפר יכולות אוריינות לשונית בשפת האם, יקדמו המורים והמורות בכל תחומי הלימוד כישורי קריאה והבנת הנקרא של טקסטים אקדמיים וכן כישורי כתיבה חופשית והבעה בעל פה בהקשר לתכנים בתחומי הלימוד השונים . מהלכים אלו ידגישו את הייחודיות של האוריינות בכל תחום דעת . לצורך שיפור מיומנויות חשיבה, מורים ומורות ישלבו בכל תחומי הלימוד פעילויות הדורשות הפעלת חשיבה מסדר גבוה והבנה אפיסטמית של תחום הדעת . הווי אומר, הבנה של הדרכים והתהליכים שבאמצעותם נוצר ומוערך הידע בתחום הדעת . גם החינוך האזרחי-דמוקרטי לא יהיה נחלתם הבלעדית של מורים ומורות לאזרחות, אלא חלק מהתפקיד של כל מורה בעת הוראת תכנים, תהליכים או אירועים רלוונטיים . כך למשל, בעת לימוד יצירה ספרותית או פרק מהתנ"ך העוסקים בחֵירוּת, המורה יקשר את הטקסט למושגים מתחום חירות הפרט באזרחות . דוגמה נוספת : בחִירוֹת לוועדות הכיתה או לבית הספר ינוצלו להדגמה ולהסברים על בחירות במדינה דמוקרטית . כדי לקדם אוריינות דיגיטלית בקרב התלמידים והתלמידות, ישולבו תכנים וכלים דיגיטליים בכל תחומי הדעת . התכנים והכלים הדיגיטליים יקדמו את מטרות פיתוח הידע והמיומנויות של תחום הדעת ויפתחו כישורי אוריינות דיגיטלית . לדוגמה, בלימודי מדעים ישלבו המורים והמורות סימולציות מדעיות דיגיטליות, מאמרים מדעיים מקוונים ועוד . בלימודי שפה ישתמשו התלמידים והתלמידות במילונים ובמאגרים
|
|