|
עמוד:17
מ ב ו א 17 לבסוף, כוחן וייחודן של מערכת החינוך בכלל ושל תוכניות הלימודים בפרט טמונים לא רק ביכולת להגיב לתנאים הקיימים אלא גם ביכולת ליצור, לכוון ולהוביל שינויים חברתיים, כלכליים ואפילו טכנולוגיים . לאורך ההיסטוריה שימשה תוכנית הלימודים לא רק למילוי הצרכים הקיימים, אלא גם לשם קידום חזון והשקפות נורמטיביות שמבוססות על תפיסה של מה ראוי לקרות ולהיות . השימוש שנעשה בעבר בתוכניות הלימודים כדי ללכד אומות הוא רק דוגמה אחת לכך ( 1983 Gellner & Breuilly, ) . אם כן, חשוב שתוכנית הלימודים לא רק תגיב לסביבה אלא גם תונחה על ידי אידיאלים נורמטיביים . לדוגמה, חינוך העוסק באיכות הסביבה יכול להיתפס כמענה לבעיה קיימת, אך גם לשרת אידיאל של היחס הראוי שבין האדם לסביבתו . השליטה של מערכת החינוך בהתפתחויות העתידיות היא כמובן מוגבלת, אך אין להמעיט בערכה — תוכניות הלימודים יכולות לשמש כלי רב עוצמה לעיצוב החברה והיחידים שבה . לכן חשוב שתוכניות הלימודים תהיינה מבוססות על יסודות נורמטיביים, הכוללים חזון לעתיד ומטרות, ואלו יתוו את היעדים שנרצה להגיע אליהם בעתיד . בתוכניות לימודים, אם כן, ישנה חשיבות מכרעת לקיומם של חזון ומטרות שמבוססים על חשיבה מעמיקה בדבר הטוב והראוי . על תוכניות הלימודים להיות מבוססות על יסודות נורמטיביים שמתווים את הדרך שבה ברצוננו ללכת . לשם כך נדרשת לרוב גם הכרעה פוליטית . ההצעות שבבסיס מסמך זה מבוססות על ההכרה שעל תוכניות הלימודים לשלב בין שלוש דרכי הפעולה שנדונו : סיפוק תגובה הולמת לתנאים הקיימים, הכנת התלמידים והתלמידות ( והחברה ) למגמות עתידיות — כולל הצורך להתמודד עם חוסר ודאות, והכוונת החברה והפרטים לפי חזון המבוסס על תפיסת הראוי . רק שילוב של שלוש דרכי הפעולה יכול לספק תגובה ראויה לאתגרים של ימינו . טווח התכנון של תוכניות הלימודים המוצעות : עקב קצב השינוי המואץ בעולמנו, ייתכנו פערים גדולים בין דרישות המציאות העכשווית ובין דרישות המציאות העתידית . כיום גם פער של שנים אחדות, ולא רק פער של עשורים, עשוי ליצור מציאות שונה בתכלית . דוגמה בולטת לפער שבין המציאות העכשווית לזו החזויה מצוי בשוק העבודה . לפי תחזיות מומחים עתיד שוק העבודה לעבור מהפכים רבים בשנים הקרובות, 3 נוסף על ויכולות מסוימות שנמצאות בביקוש גבוה מאוד כיום לא יידרשו בהכרח בעוד שנים ספורות . כך, ייתכן שההתאמה לשוק העבודה תהיה מטרה חשובה פחות של החינוך בעתיד, אם חלק מהתחזיות הקיימות יתממשו והעבודה תתפוס מקום מרכזי פחות בחיינו . יוצא מכך שחלקים נרחבים מתוכנית לימודים המוכוונת למענה על הצרכים העכשוויים של שוק העבודה עשויים להיות לא רלוונטיים בעוד פרק זמן לא ארוך במיוחד . אם ננסה כבר היום להכין את התלמידות והתלמידים לחברה עתידית שבה אין לעבודה תפקיד מרכזי, יכול הדבר לפגוע מאוד בכלכלה . לעומת זאת ללא התכוונות מוקדמת לכך קשה יהיה למערכת לבצע את ההתאמות הנדרשות בזמן . אם כן, בבניית תוכנית לימודים חשוב להביא בחשבון גם את השינויים בטווח הארוך וגם בטווח הקצר . מסמך זה יתמקד בהתאמות הנדרשות בתוכניות הלימודים כיום . המלצות המסמך נגזרות מתוך תפיסה של מטרות החינוך, ניתוח התנאים הקיימים ומסקנות שעולות מחזית המחקר בתחומים שבהם עוסק המסמך . שלושת אלו יחדיו מאפשרים לקבל תמונה מלאה יותר של ההתאמות הנדרשות כבר עכשיו וכיצד לבצע אותן . אולם, ניתן לראות רבות מהמלצות הוועדה גם ככאלו אשר מכוונות לטווח זמנים ארוך יותר של עשור עד שניים . מטבע הדברים קשה לחזות את העתיד לבוא, קל וחומר בעולם שבו קצב השינוי מהיר . יחד עם זאת, כבר היום אפשר לזהות תהליכים ארוכי טווח שניתן לחזות את כיוונם בסבירות גבוהה . לדוגמה, ניתן 3 תחזית זו נמסרה במפגש לימודי שערכה הוועדה בדצמבר 2017 . סדר היום של המפגש ותקצירי ההרצאות זמינים באתר היוזמה .
|
|