|
עמוד:116
מ ב נ ה ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 116 2 . 1 . עקרונות לתכנון הלמידה האקדמית לימוד ידע ותכנים חשוב גם במאה ה - ,21 על כן לתהליכים של הבניית ידע יש מקום מרכזי בתוכניות הלימודים כיום . מומלץ לעסוק בלמידה של ידע דינמי הניתן להכללה וליישום רחב . כלומר, מעבר מלמידה של עובדות נפרדות זו לזו ללמידה של ידע המקושר לידע אחר בדיסציפלינה וכן לדיסציפלינות אחרות . כך ניתן יהיה להשתמש בידע החדש בנסיבות מתפתחות ובלתי ידועות . תוכניות הלימודים צריכות לתת מקום מרכזי לפיתוח של מגוון אסטרטגיות וסוגות חשיבה, כגון חשיבה טיעונית, חשיבה ביקורתית, חשיבה מערכתית, חשיבה יצירתית ויזמית, חשיבה מטא-קוגניטיבית 15 ויכולת ויסות עצמי בלמידה, נטיות חשיבה ועוד . יש לשלב בתוכנית הלימודים ידע ואסטרטגיות חשיבה באופן הדוק ומפרה . אסטרטגיות חשיבה צריכות להילמד בתוך תחומי הלימוד ולא במנותק מהתכנים . כמו כן יש להתאימן למבנה האפיסטמי של כל אחד מתחומי הדעת, ולחתור לבנייתו בצורה שהולמת את אופיו ומבנהו, כפי שהוא נתפס בידי המומחים בו . יש לחתור לארגן את הידע סביב שאלות גדולות או רעיונות ועקרונות מרכזיים, חלקם בתוך תחומי הדעת וחלקם חוצי תחומים . לנוכח אופיים המשתנה של תחומי הידע במאה ה - ,21 על תוכנית הלימודים לאפשר למידה בין-תחומית ולמידה של תחומי לימוד חדשים כדי לתת מענה לצרכים עתידיים . על תכנון הלימודים לעודד אוטונומיה פדגוגית של אנשי החינוך בכל הדרגים, לאפשר את מימושה ולעצב קווים מנחים להסדרתה . 2 . מבנה תוכנית הלימודים ורכיביה לאור עקרונות היסוד הללו ולאור הרקע התאורטי המפורט בפרקים הקודמים, אנו מציעים כי תוכנית הלימודים תיבנה מחמישה מרכיבים : יכולות רוחביות חוצות תחומי לימוד . תחומי תשתית . לימודים בין-תחומיים . תחומי לימוד חדשים . תחומים ונושאים פתוחים לעידוד יוזמות ואוטונומיה של בתי הספר והמורים והמורות . 15 בספרות המקצועית משתמשים בהקשרים שונים במונחים "מיומנויות חשיבה", "אסטרטגיות חשיבה" ו"יכולות חשיבה" . במערכת החינוך הישראלית, בעקבות שנים רבות של הטמעה מאומצת, נעשה כיום שימוש הולך וגובר במונחים "אסטרטגיות" ו"מיומנויות" . אנשי חינוך עלולים לחוש שרפורמות מונחתות עליהם מלמעלה ומשתנות כל הזמן . כדי למנוע תחושה זו, העדפנו לא להכניס טרמינולוגיה חדשה . לכן בחרנו להשתמש מעט יחסית במונח "יכולות" . עם זאת יש להדגיש כי ידע, מיומנויות ואסטרטגיות כוללים את האפשרות להשתמש בהן לפתרון בעיות בהקשרים חדשים .
|
|