|
עמוד:14
ת ק צ י ר ע י ק ר י ה ה מ ל צ ו ת 14 ה . הטמעה מערכתית הוועדה קוראת למערכת החינוך להשקיע בהטמעה מערכתית רחבה ואיכותית של מגוון שיטות הוראה, המקדמות הבנה עמוקה וחשיבה בכל תחומי הדעת ובכל הגילים . כדי להטמיע את ההמלצות בסעיפים הקודמים, יש לערוך שינויים ארגוניים ניכרים במזכירות הפדגוגית ולהקים גופים חדשים שיהיו אחראיים על תכנון וביצוע שיטתיים של השינויים המוצעים בתוכנית הלימודים ובחומרי הלימוד . גופים אלה יתוו קווים מנחים, יגבשו תוכניות ויעקבו אחר ביצוען . יש לשאוף לפתח מגוון שיטות הוראה המקדמות הבנה עמוקה וחשיבה, לקבוע עקרונות לארגון מחודש של הידע בתוכניות הלימודים של תחומי היסוד, לפתח תוכנית להוראת תחומי רוחב ולשזור אותם בהוראת כל מקצועות הלימוד לכל הגילים, לפתח תחומי לימוד חדשים ולהטמיע את עקרונות הלמידה האינטרדיסציפלינרית ועקרונות האוטונומיה הפדגוגית . אף כי הוועדה נקראה לעסוק בתחום תוכניות הלימודים, יש להתריע על כך שלא ניתן להטמיע את השינויים בתחום זה בלי לפתח את הידע של המורים והמורות ( בהכשרת מורים חדשים ובפיתוח מקצועי של מורים מכהנים ) . לכן הוועדה קוראת להתאים את הכשרת המורות והמורים ואת פיתוחם המקצועי למטרות, לדרכי הלמידה ולתוכניות הלימודים המומלצות . נוסף על כך, לא ניתן להטמיע את השינויים המוצעים בתוכניות הלימודים בלי לקדם במקביל שינויים מרחיקי לכת בדרכי ההערכה ( בבתי הספר ובמערכת כולה ) , ולכן הוועדה קוראת להתאים גם אותן למטרות, לדרכי הלמידה ולתוכניות הלימודים המומלצות . הוועדה מזכירה כי מחקרים רבים מעידים שהטמעה מערכתית של שינויים פדגוגיים כדוגמת השינויים הנדונים בדוח זה אורכת שנים רבות . מדינות אחרות כבר התחילו לבצע שינויים מרחיקי לכת כדי להתאים את תוכניות הלימודים שלהן למאה ה - 21 . אומנם גם בישראל נעשו כבר פעולות רבות בכיוון זה, אולם יש צורך בפעולות שיטתיות נוספות המפורטות לעיל . כדי להיענות באופן מיטבי לאתגרי ההווה והעתיד ולהכין אליהם את הבוגרים העתידיים, מערכת החינוך הישראלית חייבת להתחיל באופן מידי בתהליך היישום של המלצות אלה, בטרם יהיה מאוחר .
|
|