פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:113

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 113 והיכולת להפיק מהן את המרב תלויה מאוד ביכולת לבצע התאמות מקומיות . הספרות המחקרית שעוסקת במערכות מורכבות מדגישה מאוד את החשיבות בהפעלת שיקול הדעת של גורמים מקומיים ואת הצורך באוטונומיה כדי להבטיח שהמערכות יתפקדו לא רק תפקוד מיטבי אלא גם ראוי ( Colander & Kupers, 2014 ) . יש לשים לב לכך שדברים אלו תקפים לשני המובנים של אוטונומיה מחדשת שהוזכרו כאן, כלומר הן לאוטונומיה לפרש ולהתאים תוכנית לימודים קיימת להקשר מסוים, הן לאוטונומיה לפתח תוכנית לימודים חדשה ומקורית . כמו כן, נוסף על היותה מערכת מורכבת, יש לזכור שמערכת החינוך גם מתנהלת בתוך סביבה שמשתנה תדיר, והדבר גורם לכך שההתאמות והשינויים הנדרשים בה רבים עוד יותר . אם המורים והמורות ובתי הספר לא ייקחו חלק פעיל בעיצוב ובהתאמה של תוכניות הלימודים, בתחומים מסוימים יהיה קשה עד בלתי אפשרי לשמור על תוכניות לימודים רלוונטיות ועדכניות . קצב השינוי חשוב אף הוא, והאוטונומיה מאפשרת לבצע שינויים במהירות גבוהה יותר . לנוכח מציאות זו הגדלת האוטונומיה הקוריקולרית של מורים ומורות רצויה ואף הכרחית, אולם בהקשר זה יש להבחין בין שינויים שהם תוצר של התפתחויות בחזית המחקר והפיתוח, ובין אלו שנובעים מגורמים סביבתיים ואחרים . הנחת העבודה כאן היא שהתאמת תוכניות הלימודים לתנאים בכיתה תיעשה בצורה הטובה ביותר על ידי מורים ומורות, ואילו ההתאמה לחידושים מדעיים ומחקריים תבוצע על ידי מומחים ומומחיות — ולא בתחומי האוטונומיה שניתנת למורים ולמורות . 6 . 8 . עידוד יוזמות ואוטונומיה — סיכום והמלצות מתן אוטונומיה רבה יותר לבתי ספר בכפוף ליצירת התנאים המתאימים לכך משרת את היעדים ואת המטרות שעומדים ביסודו של מסמך זה . קידום מושכל של אוטונומיה קוריקולרית יוכל לתרום תרומה ניכרת למטרות כגון פיתוח החשיבה, קידום הרווחה וחיזוק החינוך האזרחי-דמוקרטי . במדינות שבהן קיימים התנאים המתאימים והאוטונומיה הקוריקולרית אכן ממומשת, כגון בפינלנד, היא הופכת לחוזקה מרכזית של מערכת החינוך ומאפשרת את הצלחתה בעולם המורכב שאנו חיים בו ( 2018 Erss, ) . בצל מגמות הפוכות, אשר מובילות ליותר שליטה ובקרה על מערכות חינוך ועל תוכניות לימודים, חשוב להדגיש כי בעולם משתנה ובמערכות מורכבות — דווקא לאוטונומיה יש תפקיד מפתח בקידום מערכת החינוך והחברה . בהקשר זה הוועדה ממליצה לפעול בכמה דרכים :  יש ליצור תנאים שיאפשרו למורים ולמורות ולבתי הספר להפיק את המיטב מקבלת אוטונומיה קוריקולרית מורחבת . יש להקצות זמן ומשאבים לחיזוק האוטונומיה ולמימושה , וכן לספק הכשרה מתאימה — ובמידת האפשר אף תגמול — למעוניינים לעסוק בפיתוח תוכניות לימוד ובעיצובן . יש לפעול אף ליצירת מערכות תמיכה נאותות כגון רשתות של מורים ובתי ספר, ועל מערכות תמיכה אלו לנסות ולהבטיח שבתי הספר והמורים העוסקים בפיתוח ובהתאמה של תוכניות לימודים לא יושפעו משיקולים זרים ומגופים שאינם מקצועיים .  יש להסיר חסמים בירוקרטיים אשר מונעים כיום את מימוש האוטונומיה שכבר מוגדרת במערכת . גורם אחר המונֵע את מימוש האוטונומיה שכבר ניתנת כיום הוא היקף המבחנים עתירי הסיכון במערכת והמשקל הרב שניתן להם . הלחץ להצליח במבחנים אלו מביא מנהלים ומנהלות ומורים ומורות להיצמד לתוכניות הלימודים בתחומים הנבדקים וללמד אותן באופן שמרני, ופוגע במוטיבציה לקבל החלטות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר