|
עמוד:163
א ס ד ר ה ש ל ח ו מ ר י ל י מ ו ד 163 3 . אסדרת חומרי לימוד דיגיטליים — סיכום והמלצות לאור הנאמר לעיל, מוצעות כמה המלצות עיקריות : עידוד רגולציה עצמית ושקיפות מצד היוצרים של חומרי הלימוד הדיגיטליים : מומלץ לגבש ולהגדיר עקרונות וסטנדרטים לפיתוח ולהערכה של חומרי לימוד דיגיטליים בשיתוף פעולה עם המפתחים של חומרי הלימוד . משרד החינוך יוכל להמליץ על מפתחים של חומרי לימוד שתהליכי הפיתוח שלהם עומדים בסטנדרטים המומלצים . על העקרונות והסטנדרטים הללו להיות שקופים, זמינים ומתורגמים למחוונים קלים לשימוש . עקרונות אלו יקלו על מפתחים להבטיח את תאימות חומרי הלימוד שלהם, ויקלו על משתמשים ( מורים ולומדים ) לוודא את התאימות הזאת ועל משרד החינוך במעקב ורגולציה . עידוד רגולציה על ידי הצרכנים והצרכניות של חומרי הלימוד הדיגיטליים : מומלץ שכל הצרכנים והצרכניות של חומרי הלימוד יוכלו להעריך באופן ביקורתי את החומרים הללו, ובכלל זה מנהלי חינוך ברשויות מקומיות, מנהלי בתי הספר, מדריכים ורכזי מקצוע, מורים ותלמידים — כל אחד בהתאם לרמת האחריות המתלווית לתפקידו . יש לתמוך בפיתוח קריטריונים וכלים להערכה של חומרי לימוד דיגיטליים, שיותאמו למאפיינים ולצרכים של השותפים להערכה ( בכל אחד מהמעגלים שצוינו לעיל ) , ולעודד שיתוף רב יותר ויעיל יותר בתוצרים ובהערכות . לשם כך יש לפתח מחוונים, תבחינים וכלי הערכה נוספים להערכת ממדים שונים של חומרי לימוד . משרד החינוך יכול לתמוך בפיתוח סטנדרטים ומחוונים להערכה של חומרי לימוד, שיותאמו לצרכים וליכולות של קהלים שונים, ובמידת הצורך — גם לצרכים הייחודיים של תחומי הדעת השונים . רצוי לעודד שיח שוטף על הסטנדרטים הללו בקהילות של אנשי החינוך הנושאים באחריות העיקרית לבחירה בחומרי הלימוד . רצוי לעודד מנגנונים המאפשרים משוב ישיר יותר בין הצרכנים של חומרי הלימוד ובין מפתחי החומרים ( כדי לתמוך בתהליכי הערכה עצמית של מפתחי החומרים ; ראו המלצה מס' 1 ) . תמיכה בקהילות מקוונות שאוצרות ומעריכות חומרי לימוד דיגיטליים : כבר היום קיימות בארץ קהילות 21 מקוונות של מורים ומורות המשתפים זה עם זה חומרי לימוד ומנהלים עליהם דיונים ביקורתיים . רצוי לעודד הקמה והתרחבות של קהילות אלו בישראל, בין היתר מכיוון שהן עשויות להיות בסיס למגוון מנגנוני הערכה ומשוב מהירים ויעילים על חומרי הלימוד . מומלץ לקיים דיאלוג מקצועי עם קהילות קיימות ולעודד את הקמתן של קהילות חדשות, שבהן שותפים גם אנשי מקצוע מטעם המשרד שיכולים להציע תמיכה והכוונה מקצועיות . מנגנון אפשרי נוסף הוא לעודד הקמה של מרחבים מקוונים בניהולם של ארגונים ציבוריים, שבהם יוצעו לקהילות מורים ומורות כלים ליצירה, לאוצרוּת ולהערכה של חומרי לימוד, כמו למשל מיזם "מרחב הגילוי הפתוח" . מרחבים אלו צריכים לתמוך בהוספה של חומרים, בהערכה ובדירוג של חומרים, בחיפוש לפי פרמטרים רלוונטיים ובניהול מטא-נתונים ( - Meta Data ) , כגון סוג רישיון השימוש בחומרי הלימוד, הרשאות השימוש בהם, מקור החומר והיסטוריית השימוש . בקהילות אלו חשוב לעודד שיח מקצועי-פדגוגי מעמיק וביקורתי על חומרי לימוד בשיתוף של מדריכים ומדריכות ומפקחים ומפקחות מקצועיים . 21 קהילות אלו מתקיימות לעיתים קרובות במרחבים בלתי פורמליים, כגון פייסבוק .
|
|