|
עמוד:61
י ד ע ו ח ש י ב ה 61 פרקטיקת הוראה משחוק בלמידה ( Gamification ) תיאור תהליכים ומטרות פדגוגיות המושג משחוק מתייחס לשימוש באלמנטים משחקיים בהקשרים שאינם משחקיים, לצורך הגברת פעילות המשתמש וליצירת מחויבות ומעורבות . בהקשר פדגוגי, משחוק הוא תהליך שבו הופכים מטרות, תהליכים ותוצרים של למידה למשחק . משחק מוגדר כפעילות מהנה ומשעשעת ונתפס כשייך רק לשעות הפנאי . לפיכך, הוא מספק מרחב ללמידה בדרך עקיפה, מהנה ומשוחררת . יחד עם זאת, לכל משחק יש חוקים מוגדרים ומטרה ברורה . המְכוָונוּת להשגת המטרה והמחויבות לחוקי המשחק מחייבות שימוש בידע ובמיומנויות . משחק שפותח לצורכי למידה עוסק בתכנים או במיומנויות ייעודיות . המעורבות הקוגניטיבית והאפקטיבית במשחק והשיח על מהלכי המשחק מובילים להבניית ידע חדש והעמקה של ידע קיים, וכן לפיתוח מיומנויות בתחום הקוגניטיבי, הבין-אישי והתוך-אישי . ממד תחרותי במידה נכונה מדרבן חשיבה חופשית ויצירתית . ממד המזל שמשולב בחלק מהמשחקים מאפשר שוויון מלאכותי בין המשתתפים, כך שתלמידה מתקשה יכולה לגבור על תלמידה מצטיינת . הזיקה בין התכנים הנלמדים לבין חוקי המשחק מפחיתה חששות ומבוכה מהתוצאות ( בשונה מתוצאות מבחן למשל ) ומעודדת את הלומדים והלומדות לשאול שאלות, להעז להתנסות ולאתגר את עצמם . ההנאה מהמשחק מזרימה אדרנלין ודופמין למוח, והם מייצרים רקע ביולוגי מתגמל שמדרבן ומגביר הנעה וסיפוק בכל גיל . משחק יכול להתאפיין בקשת של פעילויות, משימוש במשחקים מוכנים, דרך "יבוא" של מרכיבים, תהליכים ועקרונות ממשחקיים קיימים ויצירה של משחקים חדשים ועד לשימוש רק ב"רוח המשחק" ובעקרונות משחקיים בתהליכי הלמידה . קיים מגוון רחב של משחקים, כגון משחקי קופסה, משחקי קלפים, משחקי מחשב, משחקים ספורטיביים, חידונים, פיצוח משימות מורכבות, משחקי חצר, משחקי תפקידים וסימולציות ועוד . פיתוח משחקים לימודיים ( מוחשיים, דיגיטליים או מופשטים ) על ידי הלומדים והלומדות בכוחות עצמם יוצר הזדמנויות ללמידה משמעותית ואותנטית, מתוך תחושה של חירות המאפשרת להם ליזום, לאלתר, להעלות מגוון אפשרויות, למצוא פתרונות מרובים ולהביא לידי ביטוי את ייחודיותם וכישוריהם . פיתוח משחקים לימודיים כרוך בהפעלה של אסטרטגיות חשיבה ובהתעמקות בתכנים ויכול לשמש אמצעי אפקטיבי להערכה חלופית של תהליכי הלמידה .
|
|