פרק 8: שיקולים בתהליכי פיתוח, בחירה ואישור של חומרי לימוד דיגיטליים

עמוד:162

א ס ד ר ה ש ל ח ו מ ר י ל י מ ו ד 162 נוסף על היוזמות אלו, הכוללות מרחב שיתופי תחת ניהול מרכזי, נוסדו גם מיזמים בקהילות מקצועיות המסדירות את עצמן ואת התכנים שהן משתפות . לדוגמה, המרכז ללמידה מבוזרת של אוניברסיטת המדינה קליפורניה הקים ב - 1997 את מאגר מרלוט, המספק למשתמשיו משאבי למידה פתוחים ( OERs ) . מרלוט מאפשר למשתמשים ולמשתמשות ליצור, לשתף, להעריך, לדרג ולאצור חומרים . הוא גם תומך בקהילות דיסציפלינריות או ארגוניות המשיתות פרוטוקולים וסטנדרטים משלהן על אוספים של חומרי לימוד . דוגמה נוספת למיזם שכזה הוא "מרחב הגילוי הפתוח", פרויקט אירופי מרשים המאגד למעלה מאלף קהילות מורים שיוצרות, אוצרות ומעריכות חומרי לימוד . בשנים האחרונות פותחו מגוון מחווני הערכה שיכולים לסייע לאנשי מקצוע להעריך עצמאית חומרי לימוד דיגיטליים . ראו דוגמאות בטבלה 4 . טבלה 4 : דוגמאות למחוונים להערכת חומרי לימוד שם המחווןשם הארגון BC CampusOpen Education Resource Repository ( OERR ) Rubric BC CampusFaculty Guide for Evaluating Open Education Resources Merlot Peer Review Form SETDAQuality Assurance Checklist for Instructional Materials Student Achievement PartnersInstructional Materials Evaluation Tool ( IMET ) Achieve EQuIP Subject Rubrics Achieve EQuIPOER Rubric ארגון SEDTA מציג חמש המלצות עיקריות להבטחת האיכות של חומרי לימוד דיגיטליים ( 2015 SETDA, ) : 1 . קביעת חזון ברור של תהליכי פיתוח והערכת חומרי לימוד דיגיטליים, חזון המבוסס על מחויבות לאיכות, דיוק, נגישות ושיתוף עם כל בעלי העניין . 2 . הגדרת בעלי תפקידים שתפקידם להוביל את מדיניות אבטחת האיכות וההעצמה של אנשי מקצוע שונים, כגון מומחים ומומחיות לתוכניות לימודים, מומחי תוכן ובעלי עניין אחרים, כך שיוכלו להשתתף בתהליכי הערכת איכות של חומרי לימוד דיגיטליים . שלב זה כולל יצירה וביסוס של תהליכי הערכה . 3 . יצירת הנחיות למנגנוני אבטחת איכות מאוזנים, כולל קריטריונים להערכה ותהליכי הערכה . בעיצוב הנחיות אלו מומלץ להימנע מגישה מחמירה המבוססת על פסילה של חומרי לימוד, אלא מוטב לתת לאנשי החינוך מידע על היתרונות והחסרונות של חומרי הלימוד, כדי שיוכלו לשפוט את מידת התאמתם לצרכים שלהם . 4 . תמיכה בהכשרה מקצועית המתמקדת בפיתוח מיומנויות הערכה של חומרי לימוד דיגיטליים . 5 . הקצאה והבטחה של משאבים כספיים כדי להקים ולקיים מערכת יעילה של הערכת איכות של חומרים דיגיטליים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר