פרק 8: שיקולים בתהליכי פיתוח, בחירה ואישור של חומרי לימוד דיגיטליים

עמוד:161

א ס ד ר ה ש ל ח ו מ ר י ל י מ ו ד 161  זמינותם של מגוון כלים מקוונים ליצירת תכנים מאפשרת גם למורים ולמורות לפתח חומרי לימוד דיגיטליים ( ובמידה מסוימת גם לתלמידים ולתלמידות ולהורים ) . לכן יש צורך בהתאמת תהליכי ההערכה כדי שיוכלו לתת מענה למפתחים שאינם ארגונים מקצועיים, אלא שותפים שונים לקהילות חינוכיות, המבקשים ליצור חומרי לימוד כדי לתת מענה לצרכים מקומיים .  בשל ריבוי חומרי הלימוד וריבוי היוצרים, חיוני אף יותר מבעבר לטפח את היכולת העצמאית של בתי ספר ומורים ומורות לברור ולבחור חומרי לימוד איכותיים . אתגרים אלו מעלים את הצורך לפתח מנגנונים חדשים שיקדמו שימוש מושכל בחומרי לימוד דיגיטליים ויובילו גם לשיפור איכותם של חומרים אלו ( 2015 Ossiannilsson et al . , 2015 ; SETDA, ) . במחקר שערכו הר כרמל ועמיתים ( 2019 ) נמצא שהאפקטיביות של אסדרה מרכזית על חומרי לימוד פוחתת ככל שהטכנולוגיה מתפתחת . אולם, הטכנולוגיה פותחת ערוצים חדשים ומאפשרת מנגנונים חליפיים אשר יכולים לתת מענה למטרות האסדרה . 2 . אסדרת חומרי לימוד דיגיטליים בעולם מסמך המדיניות של ארגון המנהלים לטכנולוגיה חינוכית — The State Educational Technology SETDA ( Directors Association ) , ארגון המאגד נציגים של מחלקות חינוך ממדינות שונות בארה"ב, מציע להחליף את המנגנונים המסורתיים, המתמקדים בהערכה ראשונית ממושכת של חומרי הלימוד . במקומם מציע הארגון להשתמש במערכות המבוססות על הערכה ראשונית מהירה יותר בתוספת הערכה מתמשכת של התפקוד של חומרי הלימוד בכיתה, במקביל ליצירת מנגנונים המאפשרים למורים ולמורות, למנהלים ולמנהלות ולתלמידים ולתלמידות להעריך את איכות החומרים ( 2015 SEDTA, ) . מערכות המאפשרות הערכה ואסדרה של חומרי לימוד דרך מנגנונים חברתיים-מקצועיים המבוססים על הערכת עמיתים תופסות תאוצה בשנים אחרונות בזירה העולמית ( 2011 , . Petrides et al ) . העלייה במחיר ספרי הלימוד וההבשלה של טכנולוגיות שיתופיות הביאו לפריחה של אתרים המאגדים חומרי לימוד פתוחים ותומכים בהערכת עמיתים של חומרים אלו . כך למשל, ספריית ספרי הלימוד הפתוחים מייסודה של אוניברסיטת מינסוטה מאפשרת לכל אחד ואחת לשתף ספרי לימוד העונים על קריטריונים בסיסיים של פתיחוּת והתאמה לשימוש במוסדות לימוד . האתר מאפשר למשתמשים לחפש ספרים לפי נושאים, לפרסם ולקרוא ביקורות על ספרים . יוזמת החינוך הפתוח של קנדה מרחיקה לכת אף יותר מכך : משרד החינוך של מחוז קולומביה הבריטית הקים ומנהל את מיזם הקמפוס הפתוח של המחוז, במטרה לספק למוסדות השכלה גבוהה ספרי לימוד איכותיים חינם, ובכך להפחית את עלויות ההשכלה ולהרחיב את מעגל המשתתפים בה . אתר BCcampus מספק תמיכה בתהליכים של פיתוח, הערכה, אישור והטמעה של ספרי לימוד פתוחים . האתר מציע כלים ומחוונים להערכה של ספרי לימוד ומשאבים לימודיים פתוחים, מנגנון לדיווח על טעויות בספרי לימוד וכלים לחיפוש של ספרי לימוד לפי רמת ההערכה והאישור שלהם ולפי עדות לשימוש במוסדות אחרים ( למשל, אפשר לחפש רק חומרים שזכו לרמות הערכה גבוהות ) . המרצים והמרצות הם שמעריכים את ספרי 20 BCcampus הוא דוגמה למערכת פתוחה אך מוסדרת, הלימוד, בתמורה לתשלום על פי מחוון הערכה . הכוללת מנגנונים משלימים של בקרת איכות מבוזרת . 20 / https : / / open . bccampus . ca / use - open - textbooks / review - an - open - textbook

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר