פרק 2: ידע, חשיבה ואיך מנחילים אותם

עמוד:59

י ד ע ו ח ש י ב ה 59 פרקטיקת הוראה הוראת עמיתים Peer ) Instruction ) תיאור תהליכים ומטרות פדגוגיות מודל הוראה להבניית ידע ולפיתוח מיומנויות חשיבה במסגרת תהליכי למידה - הוראה - הערכה רפלקטיבית . מבוסס על רציונל לפיו המללה, ארגון, עיצוב והצגת מידע מחייבים הבנה מעמיקה של התכנים ומקדמים הבניית ידע ופיתוח חשיבה . המורים והמורות מציגים נושא רחב או יחידת לימוד ; התלמידים והתלמידות נדרשים לנסח שאלות שמסקרנות אותם ומתנהל דיון כיתתי פורה שבסיומו מגיעים להגדרה של מספר תתי-נושאים . כל תלמיד, תלמידה או קבוצה בוחרים נושא ובתיווך דיפרנציאלי של המורה הם נדרשים : 1 . לחפש מקורות מידע עדכניים ומהימנים ; 2 . לקרוא בעיון וללמוד על הנושא בכוחות עצמם ; 3 . להכין את הנושא להוראה בפני הכיתה . ההוראה צריכה לכלול : • הצגה תמציתית ונהירה של הנושא בשילוב אמצעים חזותיים ( מוחשיים או דיגיטליים ) ; • דיון כיתתי פורה ( לא במודל פינג-פונג ) ; • פעילות לכיתה ( דף עבודה, תרגיל או משחק שהקבוצה הכינה ) הכוללת הגשה כתובה של כל תלמיד ותלמידה ; • בדיקה מעמיקה של תוצרי הפעילות ומתן הערכת עמיתים לכל תלמידה ותלמיד ; • דיון קבוצתי רפלקטיבי על תוצרי הפעילות שהגישו התלמידים והתלמידות, ניתוח התוצאות והסקת מסקנות : מה נלמד היטב ולמה, מה לא הובן היטב ולמה, אילו טעויות חזרו על עצמן וכיוצא באלה ; • חשיבה, כתיבה והגשה של דוח אישי, על גבי טופס מובנה ומפורט המחייב את התלמידים והתלמידות להתייחס למרכיבים קוגניטיביים ( מה ואיך למדו מכל שלב בתהליך ) וכן למרכיבים אפקטיביים-ריגושיים ( מה היה מעניין, מסקרן או מאתר עבורם, מה היה קשה או מעצבן, מה יעשו אחרת בפעם הבאה שיידרשו למודל למידה כזה ) . ניתן לבצע את התהליך כולו או חלקים ממנו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר