|
עמוד:110
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 110 ( 1990 Garrett, ) . בתנאים המתאימים, ידע זה יכול להיתרגם ליצירת תוכנית לימודים יעילה יותר, העונה טוב יותר על צורכי התלמידים והקהילה . קיימת ציפייה כי מתן אוטונומיה קוריקולרית יוביל לשיפור גם בהישגי התלמידות והתלמידים, אולם הממצאים שתומכים בכך מעורבים : יש מחקרים המלמדים שאוטונומיה זו אכן תורמת לשיפור ההישגים, אך יש גם כאלה המוצאים שהיא דווקא פוגעת בהם ; מחקרים אחרים טוענים שאין לה שום אפקט ממשי ( 2011 OECD, ) . בכל מקרה, אף אם האוטונומיה אינה משפיעה ישירות על הישגים, היא מאפשרת את התאמת התכנים לצרכים המקומיים — התאמה חשובה כשלעצמה . האוטונומיה יכולה לסייע לבית הספר ליצור תוכניות לימודים אשר מתאימות לרצונותיהם של ההורים ולצרכיה של הקהילה, והדבר עשוי לתרום לחיזוק מעמדו של בית הספר . הרעיון שיש לחזק את האוטונומיה הקוריקולרית של בתי הספר שואב תימוכין גם ממחקרים שעוסקים בהשפעות אוטונומיה זו על מורים . מחקרים רבים מלמדים שבתנאים הנכונים, מתן שליטה למורים ולבתי ספר על תוכנית הלימודים מחזק מאוד את תחושת השייכות של אותם מורים למוסד ולמערכת ( & Hong Youngs, 2016 ) . האוטונומיה הקוריקולרית מחזקת גם את הסמכות המקצועית של בתי הספר ושל המורים והמורות, ועשויה לתרום להגברת תחושת ההישג והמסוגלות בקרב אלה שזכו בה ( 1987 Glatthorn, ) . היכולת להשפיע על הבחירה מה ללמד, איך ללמד ומתי ללמד היא נדבך חשוב בהעצמת מורים ומורות ובקידום ההיבטים הפרופסיונליים של המקצוע . נוסף על כך, היות שבית הספר והמורים מרגישים בעלות על התוכנית שבחרו, עיצבו או עזרו לפתח, הם מחויבים אליה יותר ופועלים נמרצות להטמעתה . היבט אחר של מתן אוטונומיה למורים ולמורות, הכרוך גם הוא בשאלות מוטיבציה, הוא קיומו של קשר חיובי בין האוטונומיה המוענקת למורים ולמורות לזו של התלמידים והתלמידות . קשר זה מוסבר כך : כפי שנאמר, מחקרים מלמדים שכאשר מורים ומורות זוכים ליותר אוטונומיה בכלל ולקביעת תוכניות הלימודים בפרט, הדבר מוביל להגברת המוטיבציה הפנימית שלהם להוראה, והם מוּנָעים על ידי עניין ותחושת שליחות ( 2002 Pelletier, Séguin - Lévesque, & Legault, ) . ככלל, מחקרים מלמדים שככל שמופעל על מורים ומורות לחץ חיצוני רב יותר והם נדרשים למלא אחר דרישות מערכתיות נוקשות ללא יכולת להפעיל שיקול דעת, כך יורדת המוטיבציה הפנימית שלהם להוראה ( 2009 Niemiec & Ryan, ) . נמצא גם שמורים ומורות הפועלים מתוך מוטיבציה פנימית נסמכים פחות על מנגנוני שליטה כאשר הם עוסקים בהוראה, ומאפשרים לתלמידים ולתלמידות סביבת לימודים פתוחה וחופשית יותר ( Roth, Assor, Kanat - Maymon, & Kaplan, 2007 ) . סביבה זו תורמת להתפתחות מוטיבציה פנימית גם אצל התלמידים, ומיתרגמת בסופו דבר לאוטונומיה אישית רבה ולרווחה גבוהה יותר שלהם ( 2000 Ryan & Deci, ) . מלבד זאת, סביבה לימודית פתוחה אף יוצרת תנאים מתאימים יותר לפיתוח עניין ולרכישת מיומנויות חשיבה אצל התלמידים והתלמידות ( 1990 Facione, ) . המסקנה הנגזרת מכך היא שמתן אוטונומיה קוריקולרית למורים ולמורות עשוי לשחק תפקיד מפתח ביצירת תנאים המאפשרים פיתוח חשיבה ובהגדלת הרווחה והאוטונומיה של התלמידים והתלמידות ( 2007 , . Roth et al ) .
|
|