|
עמוד:109
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 109 חקר ( PBL ) או מטלת ביצוע . מטרת התוכנית היא לאפשר ולקדם למידה מעמיקה באמצעות חקר, אגב הנחלת מיומנויות חקר ושימוש בכישורי חשיבה . המורים הפועלים בתוכנית זו זוכים לליווי של פיתוח מקצועי — הן בתחום הדעת שהם מלמדים, הן בהכשרה פדגוגית העוסקת בהנחיית הלמידה בדרך החקר . מפמ"רים ומדריכים במטה המשרד מרכזים את התוכנית בתחומי הדעת השונים — כל מפמ"ר קובע מה יהיו התכנים שיילמדו בתהליך החקר, אם כי יש גמישות מסוימת למורים ולמנהלים . המורים והמורות בוחרים את מתודת הלימוד ואת דרך הנחיית התלמידים והתלמידות בתהליך הלמידה . אגף מחקר ופיתוח ( מו"פ ) , ניסויים ויוזמות מפעיל — בשיתוף אגף בכיר לתכנון ואסטרטגיה — פיילוט שבוחן את האפשרות להגדיל את הגמישות הניתנת לגופים הקרובים יותר לשטח . גופי השטח הם המורים, מנהלי בתי הספר והרשויות המקומיות, והגמישות — כלומר הענקת מרחב תנועה ושיקול דעת בתחומים מסוימים — מתבטאת בבחירת המטרות ובבחירת דרכי הפעולה . הרשויות שישתתפו בפיילוט יציבו לעצמן יעדים, והיעדים ייבחנו לצד הישגים חינוכיים מדידים אחרים . הרשויות ייצרו מודלים להתנסות בכמה בתי ספר בתחומן, ובעתיד יסיקו מסקנות מתוך ההתבוננות בהתנסויות האלה . מסקנותיהם יעסקו בהענקת אוטונומיה פדגוגית כאמצעי להשגת תוצאות טובות יותר, ולא יבחנו באופן פרטני את האסטרטגיות השונות שנקטו הרשויות . חשוב להדגיש כי בחינת היעדים לא תיעשה באמצעות ניטור של התוצאות מלמעלה, אלא תהיה תהליך משותף לרשויות ולמטֶה . האוטונומיה תינתן בשני נושאים מרכזיים : 1 ) פיתוח מקצועי של עובדי הוראה ; 2 ) תוכניות לימודים ופדגוגיה . נושא המדידה וההערכה עלה גם הוא כאפשרות לבחינה בפיילוט, אך בינתיים לא יעסקו בו . הפיילוט מתוכנן לצאת לדרך בשנת הלימודים תש"ף . 3 . 8 . הטיעונים בעד הרחבת האוטונומיה הפדגוגית המלצת מסמך זה היא לממש ולהרחיב את האוטונומיה המוענקת לבתי הספר בבחירת תוכניות לימודים, בעיצובן ובפיתוחן, תוך כדי יצירת תנאים המתאימים לכך . השאיפה היא ליצור תנאים שיאפשרו לבתי הספר להפעיל אוטונומיה מחדשת, כלומר להשתתף השתתפות פעילה בבחירה, בעיצוב ובפיתוח של חלקים מתוכניות הלימודים, ולמצות באופן מיטבי את מרחב הבחירה שמוגדר להם כיום . המלצה זו מבוססת על הספרות המחקרית, המלמדת על היתרונות שבמתן אוטונומיה לבתי הספר — אך גם על הקשיים, על הסכנות ועל האתגרים שבדבר . תחילה יוצגו היתרונות הישירים של האוטונומיה ; לאחר מכן יידונו המגבלות והקשיים, ולבסוף יוצע רציונל שתומך בהרחבת האוטונומיה הקוריקולרית ומבוסס על הבנה מתפתחת של החינוך כמערכת מורכבת . טיעון מרכזי אחד התומך בהגדלת האוטונומיה לבחירת תוכניות הלימוד מתבסס על כך שלבתי ספר ולמורים ולמורות יש יתרון מובנה — הנובע מקרבתם לתהליך החינוכי עצמו . לפי ניתוחו הקלסי של שְוואבּ Schwab, ( ) 1973 , עיצוב תוכנית לימודים מוצלחת דורש בין השאר היכרות עם התלמידים והתלמידות, עם סביבתם ועם צוות ההוראה עצמו . לפי שוואב, הרלוונטיות וסיכויי ההצלחה של תוכניות הלימודים תלויים במידה רבה בהתאמה לגורמים אלו . בית הספר והמורים והמורות נמצאים כמובן בעמדה טובה יותר מהשלטון המרכזי לביצוע התאמות כאלו : לבית הספר יש ידע נרחב על התלמידים והתלמידות בזכות ההיכרות עימם, והוא מכיר טוב יותר את הקהילה שהוא פועל בה, את צרכיה ואת דרישותיה . בית הספר גם מודע יותר לחוזקות ולחולשות של הצוות שעובד בו ולמגבלות הכלכליות, החברתיות והאחרות שבתוכן הוא פועל
|
|