פרק 2: ידע, חשיבה ואיך מנחילים אותם

עמוד:57

י ד ע ו ח ש י ב ה 57 פרקטיקת הוראה למידה חוץ-כיתתית פיזית או וירטואלית תיאור תהליכים ומטרות פדגוגיות יציאה פיזית מחוץ לגבולות הכיתה — מודל הוראה המכוון להבניית ידע בהקשר חברתי- תרבותי, בסביבה שאינה חלק משגרת הלמידה הקבועה . מודל זה מזמן אינטראקציות חדשות ואותנטיות, מוחשיות ורב-חושיות, עם תופעות, אנשים ובעלי חיים בהקשרם הטבעי . תהליכי הלמידה מתרחשים מתוך התנסות ישירה בסביבה טבעית פתוחה — חצר בית הספר, שכונת המגורים, גן חיות, שמורות טבע וכדומה, או בסביבה עירונית סגורה — מוזיאון, תיאטרון, מרכז חברתי, בית ספר אחר וכן הלאה . יציאה וירטואלית מחוץ לגבולות הכיתה — מודל המכוון להבניית ידע במסגרת אינטראקציות שאינן חלק משגרת הלמידה באמצעות תקשורת דיגיטלית : הרצאות אורח, למידה שיתופית עם תלמידות ותלמידים בבתי ספר אחרים בארץ או בעולם או השתתפות במיזמים או מחקרים לאומיים או בין-לאומיים . דוגמה לכך היא המיזם מדע אזרחי ) Citizen Science ) באתר : Zooniverse או מיזמים של החברה להגנת הטבע . מודל הוראה ללמידה חוץ-כיתתית ( פיזית או וירטואלית ) משמעותית כולל שלושה שלבים : • שלב ההערכות שנועד לצמצם את מרחבי הזרות הקוגניטיבית, הרגשית והגאוגרפית-תרבותית של התלמידים והתלמידות בסביבה החוץ-כיתתית ; • שלב יישום הפעילות מחוץ לגבולות הכיתה הכולל תיעוד קפדני ואיכותי באמצעים שונים ; • שלב הסיכום הכולל דיון מעמיק ורפלקטיבי שיוביל להמשגה והכללה של הידע והמיומנויות ( בתחום הקוגניטיבי, התוך-אישי והבין-אישי ) שנלמדו בתהליך כולו . הפניות לדוגמאות ולהרחבה והעמקה • אוריון, נ' ( 2003 ) . סביבת הלימוד החוץ-כיתתית — למה ואיך ? . אאוריקה, 1 , 22 - 29 . • ליפשיץ, ש' ולשם, י' ( 2003 ) . פורצים את גבולות הכיתה אל מרחבי השדה והרשת . אאוריקה 1 , 22 - 29 . • דגם הוראה ללמידה בסביבה חוץ-כיתתית — אוניברסיטת ת"א, משרד החינוך . • הוראה ולמידה בסביבות מגוונות מחוץ לכותלי הגן והכיתה — נתיבים להוראה , משרד החינוך . • כל העולם כיתה — הגיע זמן חינוך . • דגמי הוראה ליציאה וירטואלית מגבולות הכיתה : איך פורצים את גבולות הכיתה ? לחשב מסלול מחדש ; מדען ברשת ; מיזם לראות עולם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר