פרק 7: שיקולים בשימוש בחומרים דיגיטליים לצורך קידום למידה אוטונומית לאורך החיים

עמוד:158

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם ל ל מ י ד ה א ו ט ו נ ו מ י ת 158 והתלמידות כלים להעריך באופן מעמיק את הידע שהם קוראים במרשתת וכן ליצור ידע מבוסס בכוחות עצמם . למשל, הבנה של התהליכים שבהם ידע נוצר ומוערך בקהילות מדעיות יכולה לסייע לתלמידים ולתלמידות להבין מדוע למאמר המדווח על דעתו של חוקר יחיד אין משקל זהה למאמר המדווח על הקונצנזוס בקרב מרבית החוקרים ( בסוגיות כגון שינוי אקלים או חיסונים, למשל ) . נוסף על הידע האפיסטמי בתחומי הדעת, יש צורך לפתח גם את הידע האפיסטמי של הלומדים והלומדות על עצמם ועל האופן שבו אנשים שאינם מומחים יכולים לדעת . ידע זה מקיף מטרות, תהליכים וקריטריונים אפיסטמיים של אנשים בחיי היום-יום ( 2018 Barzilai & Chinn, ) . לדוגמה, ידע של האופנים שבהם אנשים שאינם מומחים יכולים להעריך באופן מושכל מקורות מידע מקוונים ( ; 2019 , . McGrew et al Bråten, Stadtler & Salmerón, 2017 ) . ידע זה יכול לכלול גם כלים לאומדן הטיות חשיבה ומגבלות אנושיות בהערכת מידע בחיי היום-יום, שעלולות להגביר את הנטייה להאמין למידע שגוי ולהפיצו, כגון הטיית אישוש ( 2019 , . Britt et al ) . נוסף על כך, ידע זה כולל גם הבנה של האופנים שבהם עיצוב המידע ודרכי הפצתו משפיעים על הפרשנות ועל ההערכה של המידע . לדוגמה, הבנה של האופן שבו האלגוריתמים של מנועי חיפוש ושל רשתות חברתיות מנצלים מידע על העדפות המשתמשים ומשפיעים על תהליכי בחירה וההערכה של מקורות מידע ( דרך הטיית סדר, למשל ) , או של האופן שבו עיצוב מושך או פרובוקטיבי יכול להשפיע על התקבלות המידע . 3 . התמודדות עם נוף הידע המשתנה — סיכום והמלצות מחד גיסא, העקרונות שהצגנו כאן ( בסעיף הקודם ) כבר מיושמים בחלקם על ידי מערכת החינוך . מאידך גיסא, הם מסמנים צורך בשינויים מורכבים ועמוקים . כדי להפוך את יישומם למיזם מציאותי ויעיל, מומלץ לנקוט כמה צעדים :  הטמעת העקרונות צריכה להשתלב כתחום רוחב ביעדי התוכן של תחומי הדעת השונים, באופן ספירלי, לאורך כל שנות הלימוד ובהתאם לגיל הלומדים והלומדות . למשל, כבר בשלב של "ראשית קריאה" ניתן להפגיש לומדים ולומדות עם מקורות מידע שונים ולדון בהבדלים ביניהם או לפתח עימם שיח ביקורתי על הסרטונים שהם רואים ב - YouTube . מומלץ שוועדות המקצוע המובילות את פיתוח הלימודים בתחומי הדעת יתכננו כיצד לשלב מקורות מידע מגוונים ולטפח אוריינות מידע דיגיטלית וידע אפיסטמי בתוך כל אחד מתחומי הדעת .  יש צורך לפעול בהדרגה כדי לשנות את "האקלים האפיסטמי" של בית הספר לאקלים הכולל מידע מגוון יותר, אותנטי יותר, מקשת רחבה יותר של מקורות ובעל רמות אמינות שונות . בתוך המרחב הזה יש להרחיב את האוטונומיה של הלומדים ולומדות בהגדרת מטרות הלמידה וניהול הלמידה . בד בבד יש להעצים את האחריות של הלומדים בבחירה, ביצירה ובהפצה של מידע וידע . במקום לנסות לגדר את בית הספר כחלל שבו לומדים ולומדות פוגשים חומרים שנבחרו עבורם, יש להזמין תלמידים ותלמידות להביא חומרים מן החוץ ולפתח שיח ביקורתי על מקורות אלו .  רצוי גם לעודד השתתפות פעילה של תלמידים ותלמידות בתהליכים ציבוריים של יצירת ידע כדי לטפח בהם מודעות לתהליכי היצירה הללו ולתהליכי ההערכה של התוצרים . כך למשל, תלמידים ותלמידות יכולים לערוך מאמרים בוויקיפדיה או לפרסם סרטוני הדרכה ב - YouTube . משימות כאלו מעצימות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר