|
עמוד:106
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 106 הפרט, והתוכניות החינוכיות הפועלות בבתי הספר ( למשל, התוכנית "כישורי חיים" ) כוללות התייחסות לקשרים ההדדיים בין בריאות פיזית לבין רווחה נפשית ובריאות נפשית ( צימרמן, 2011 ) . אולם, תפיסה ראויה זו אינה מקבלת ביטוי הולם במסגרת תהליכי הלמידה השוטפת של מקצועות הלימוד בכל שכבות הגיל, ובעיקר במסגרת "רוח בית הספר" . מקצוע חדש לבריאות הגוף והנפש יתבסס על הגישה ההוליסטית של הפרט ועל עקרונות של למידה רגשית-חברתית ( SEL ) , במטרה להוביל לשגשוג ) flourishing ( רגשי-חברתי . במילים אחרות : רווחה נפשית המאפשרת תפקוד מיטבי, בד בבד עם יכולת ליצור קשרים חברתיים, להציב יעדים ולחוות משמעות בחיים ( Ryff & Singer, Kok & Fredrickson, 2010 ; Kok et al, 2016 ; 2001 ) . ההוראה במקצוע זה תכוון להבניה של ידע עמוק על נושאים הקשורים לבריאות פיזית ונפשית, וכן לפעילות אקטיבית לקידום בריאות הגוף ( בדומה למקצוע "חינוך גופני" ) והנפש . במקומות שונים בעולם, מפותחות כבר כיום התערבויות בכיוון זה בבתי ספר על פי גישות שונות כגון מיינדפולנס ( 2018 , . Zenner et al . , 2014 ; Carsley et al ) , יוגה ( 2018 Serwacki and Cook - Cottone ; Ferreira - Vorkapic et al . , 2015 ; Carman, & Parrott, ) , ומדיטציה ( 2015 , . Waters et al ) . 2 . 7 . הכנסת מקצועות לימוד חדשים — סיכום והמלצות הוועדה ממליצה לשלב מקצועות לימוד חדשים בתוכניות הלימודים . עם זאת יש לזכור כי הכנסת מקצוע חדש לתוכנית הלימודים מחייבת הסרה או צמצום של מקצוע אחר . בגלל השינויים התכופים המאפיינים את העידן הנוכחי, לא נראה לוועדה נכון לקבוע מראש מה צריכים להיות מקצועות הלימוד החדשים, שכן אנו צופים כי אלו ישתנו מעת לעת ( בתוכנית הלימודים הממלכתית ) ומקהילה לקהילה ( בתוכניות הלימודים שאינן ממלכתיות ) . לפיכך אנו מציעים להקים גוף מומחים קבוע במזכירות הפדגוגית, מעין "ועדת מקצוע" למקצועות לימוד חדשים, שידון בנושא . גוף זה יבחן אם יש להכניס מקצוע לימוד חדש לתוכנית הלימודים הממלכתית, ואם כן באיזה היקף ( מספר שעות ושכבות גיל ) , ואם עדיף שהמקצוע יטופל במסגרת יוזמות מקומיות מהשטח . גוף המומחים ייתן את דעתו על משאבים של זמן, ידע קודם של התלמידים, קיומם של משאבי ידע שיאפשרו לבנות תוכנית לימודים איכותית וקיומם של אנשים מובילים שיכולו לקדם את התחום . גוף המומחים יגבש המלצות בנושא תכנון הלימודים ברמה הממלכתית והמקומיות, בבחירת תחומי לימוד חדשים והתאמתם לגיל התלמידים והתלמידות וכן בגיבוש עקרונות לפיתוח תוכניות לימודים בהתאם לטיבם המשתנה של תחומי הלימוד ולאור הניסיון המצטבר במקומות שונים בעולם . תהליך התכנון של כל אחד ממקצועות הלימוד החדשים יכלול כמה פעולות : הגדרה של מושגי יסוד וארגונם סביב סוגיות או דילמות מרכזיות ו"שאלות גדולות" ; ניסוח מטרות אופרטיביות בתחום התוכן ובתחום פיתוח החשיבה, ברמה קוגניטיבית וברמה מטא-קוגניטיבית והגדרה של יעדים לפיתוח ערכים, היבטים רגשיים וחברתיים , שיטות מחקר והנחות יסוד אפיסטמיות .
|
|