פרק 2: ידע, חשיבה ואיך מנחילים אותם

עמוד:55

י ד ע ו ח ש י ב ה 55 פרקטיקת הוראה למידה בדרך תיאור תהליכים ומטרות פדגוגיות החקר המונח "חקר" נטבע לראשונה על ידי דיואי ( 1938 Dewey, ) והוגדר כ"תהליך שבו הבלתי מוגדר והבלתי ידוע הופך באופן מכוון ומבוקר לשלמות אחידה וברורה" . תהליך החקר מתחיל מאיתור של שאלה או בעיה עיונית או מדעית ומתקדם בשלבים מתוכננים לתשובה או לפתרון, תוך כדי שימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ותהליכים של הבניית ידע חדש . אופיו של החקר משתנה מתחום דעת אחד למשנהו . במדעי הטבע והחברה מבצעים בדרך כלל חקר אמפירי, ובמדעי הרוח החקר מבוסס על ניתוח, פרשנות, השוואה , סינתזה ועימות של טקסטים מטיפוסים שונים . שלבי התהליך כוללים : 1 . זיהוי והגדרה של שאלה או בעיה עיונית או מדעית ; 2 . העלאת השערות או אפשרויות שונות לפתרון ; 3 . תכנון מהלך העבודה העיונית או הניסוי המדעי ; 4 . איסוף נתונים ממקורות מידע עיוניים, מסקרים או מהניסוי המדעי ; 5 . עיבוד, ניתוח וייצוג הנתונים ; 6 . בניית טיעון מבוסס ראיות כתשובה לשאלת החקר או הסקת מסקנות לאישוש או הפרכה של השערת החקר המדעי ; 7 . כוונון התוצר והערכות להצגתו בעבודה עיונית, בדוח חקר מדעי, בפוסטר או בפני קהל ; 8 . דיון, סיכום ורפלקציה על כל תהליכי החשיבה ( חשיבה מטא-קוגניטיבית ) והלמידה . ניתן לעסוק בלמידת חקר גם באופן מודולרי ובהיקפים מצומצמים יותר באמצעות התמקדות בחלק אחד או בחלקים אחדים מהתהליך כולו . למשל, במסגרת דיון בסוגיה מורכבת אפשר לעסוק רק בניסוח שאלות פוריות עיוניות או שאלות חקר אימפריות . לחילופין, במסגרת הצגה של מחקר "אמיתי", אפשר לא לחשוף בפני התלמידים והתלמידות את מסקנות המחקר ולבקש מהם לבנות טיעונים המבוססים על תוצאות המחקר או להסיק מסקנות לאישוש או הפרכה של השערת המחקר . הערכת הלמידה מבוססת על אותם העקרונות של PBL שפורטו לעיל . כמו כן, בדומה ל - PBL , גם תהליך החקר יכול להיות אישי או קבוצתי ולהתרחש בסביבה עתירת טכנולוגיה, ובכך להוסיף ערך מוסף למטרות הלמידה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר