|
עמוד:105
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 105 סביבתיים, גלובליים ומקומיים . החינוך הפיננסי המקיים ולימודי כלכלה ירוקה מזמנים דיונים מעמיקים ורלוונטיים לחיי היום-יום, המבוססים על ידע עמוק בתחומי דעת אינטרדיסציפלינריים ופיתוח סוגות חשיבה מרכזיות, כגון חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, פתרון בעיות מורכבות, חשיבה מדעית-טכנולוגית, אתיקה וחשיבה מוסרית ) OECD, 2016 a, 2018 b ( . מטא-אנליזה שבוצעה בשנים האחרונות וסקרה 126 התערבויות בנושא מצאה שחינוך פיננסי משפיע על התנהגות פיננסית ועל אוריינות פיננסית . המחקר מנתח את סוגי ההתערבויות, האוכלוסיות והגילים שבהם ההתערבויות יעילות יותר או פחות ( 2017 Kaiser & Menkhoff, ) . 2 . חינוך למעורבות סביבתית-חברתית : כמה אתגרים הוגדרו במסגרת הלמידה הבין-לאומית של פרויקט "חינוך 0302" : אתגר סביבתי, אתגר כלכלי ואתגר חברתי ) OECD, 2016 a, 2018 b ( . השפעת האדם על העולם הטבעי עלתה דרמטית, והיא באה לידי ביטוי בהיקף הפעילות האנושית ובעוצמתה . שינוי האקלים ודלדול המשאבים הטבעיים בכדור הארץ מחייבים פעולות מיידיות באמצעות שיתופי פעולה, מדיניות אחידה ורגולציה ברמה גלובלית וברמה מקומית, וכן פיתוח תפיסת קיימוּת רחבה, שתאזן בין צמיחה כלכלית לבין מניעת השלכות הרות אסון על הסביבה ועל החברה & Hanley, Shogren, ( White, 2007 ) . התמודדות אפקטיבית עם אתגרים מורכבים אלה אינה מבוססת רק על ידע ומיומנויות בתחומים אינטרדיסציפלינריים הנוגעים למדעי הסביבה ולפיתוח בר-קיימא, אלא כרוכה גם ובעיקר בטיפוח ערכים קולקטיביים של קיימוּת ומעורבות סביבתית-חברתית ) OECD, 2016 a, 2018 b ( . החינוך למעורבות סביבתית-חברתית הוא כר פורה לעיסוק בדילמות אידיאולוגיות, חברתיות ואתיות מורכבות, יחד עם פיתוח מיומנויות של חשיבה ביקורתית-מוסרית, חשיבה מדעית-טכנולוגית ופיתוח יצירתיות, יזמות ומנהיגות . תחום לימודי זה מזמן יציאה פיזית ווירטואלית מחוץ לגבולות הכיתה במסגרת השתתפות תלמידים במחקרים אותנטיים, לאומיים או בין-לאומיים ( Herodotou, Sharples, Scanlon, 2018 & ) . לדוגמה במיזם " Citizen Science " או במיזם "מדע אזרחי" של החברה להגנת הטבע, המבוסס על שיתופי פעולה בין מדענים לאזרחים . כך חווים התלמידים למידת חקר אותנטית ומשתמשים בטכנולוגיות מתקדמות : חיישנים, התקני תקשורת IoTיקשממו — "אינטרנט של הדברים", המאפשר איסוף נתונים רציף, שליטה ובקרה באמצעות חיבור מוצרים קיימים לרשת האינטרנט ) 2019 2030, - Freeman et al . , 2017 ; Holon IQ ( . 3 . חינוך לבריאות הגוף והנפש : האמירה "נפש בריאה בגוף בריא" מוכרת לכול ומיוחסת לימי יוון העתיקה . המושג "בריאות" כולל שני מרכיבים הכרוכים זה בזה ) 2001 Ryff & Singer, ) . האחד מתייחס למצב אובייקטיבי ומוגדר כהיעדר סימפטומים או ממצאים קליניים המעידים על מחלה . המרכיב השני הוא מצב סובייקטיבי המתאר את תפיסתו של האדם את בריאותו, והיא מושפעת מרמת הרווחה הנפשית שלו . התפיסה הסובייקטיבית של האדם את עצמו כאדם בריא משפיעה באופן ניכר ( לטוב ולרע ) על המצב הבריאותי האובייקטיבי שלו . לפיכך, שני היבטים אלה יחד, היעדר מחלה ותפיסה סובייקטיבית המושפעת מרמת הרווחה הנפשית, מרכיבים את בריאותו של האדם ( Ryff & Singer, Kok & Fredrickson, 2010 ; Kok et al . , 2016 ; Tugade, Fredrickson, & Barrett, 2004 ; 2001 ) . מכאן שגם בתוכניות הלימודים יש להתייחס לתחום החינוך לבריאות כתחום הכולל את בריאות הגוף ובריאות הנפש כמקשה אחת ולגבש תוכניות לימוד שתפתחנה את שתיהן . כיום ההתייחסות לבריאות הגוף במסגרת מקצועות הלימוד באה לידי ביטוי בעיקר בשיעורי חינוך גופני וכן בנושאים מסוימים בתוכנית הלימודים במדעים . ההתייחסות לבריאות הנפש מרוכזת בעיקר בעבודת השירות הפסיכולוגי- ייעוצי ( שפ"י ) . חשוב להדגיש כי התפיסה החינוכית של שפ"י אכן מבוססת על ראייה הוליסטית של
|
|