פרק 7: שיקולים בשימוש בחומרים דיגיטליים לצורך קידום למידה אוטונומית לאורך החיים

עמוד:155

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם ל ל מ י ד ה א ו ט ו נ ו מ י ת 155 ספר . אוטונומיה זו לא תתאפשר אם לא תלֻווה גם בהרחבת האוטונומיה של מורים ומורות בבחירה של חומרי לימוד . הרחבת האוטונומיה של מורים ומורות בבחירה של חומרי לימוד יכולה להשתלב עם הצורך בהעשרת מגוון חומרי הלימוד ובפתיחת שערי בית הספר לסוגים חדשים של חומרי לימוד המשקפים את אופייה הדינמי של חברת המידע במאה ה - 21 . מורים ומורות יכולים גם להיות שותפים לעריכה וליצירה של חומרי לימוד עדכניים . גם האוטונומיה והאחריות של תלמידים ותלמידות לבחירה של חומרי לימוד צריכה להתרחב . הרחבת האוטונומיה מתאפשרת כאשר לתלמידים ולתלמידות יש אפשרות לבחור מתוך מגוון מקורות ומידע, ובו בזמן ניתנים להם כלים להערכה ביקורתית ולבחירה מושכלת . יחד עם הרחבת האוטונומיה יש להגדיל גם את האחריות של התלמידים והתלמידות לבחירת מקורות המידע . כלומר, להעצים את המחויבות שלהם לבחירה של מקורות מידע אמינים, להעדפה של מקורות מידע המציגים מגוון היבטים ונקודות מבט ולשימוש אתי במידע . למידה ממקורות מידע מגוונים יכולה ליצור הזדמנויות רבות יותר לפיתוח אחריות מעין זו בהשוואה ללמידה ממקור מידע יחיד, כגון ספר לימוד . למשל, מורים ומורות יכולים להפנות את התלמידים והתלמידות לחפש מקורות מידע המציגים עמדות שונות, ולדרוש מהם להשוות בין העמדות ולנמק איזו עמדה מבוססת יותר לדעתם ולנמק את בחירתם . מורים ומורות יכולים גם לבקש מתלמידים ותלמידות לחפש אתר אמין ואתר לא אמין הדנים בנושא שנלמד בכיתה, להשוות בין האתרים, ולהסביר ממה נובעים ההבדלים באמינות . 2 . 2 . עיקרון 2 : קידום אוריינות מידע דיגיטלית קידום האוטונומיה של הלומדים והלומדות בבחירה ובהפצה של מידע מקוון וקידום אחריותם בנושא קשורים קשר הדוק בצורך לפתח את אוריינות המידע של התלמידים והתלמידות . אוריינות מידע דיגיטלית מקיפה את מכלול היכולות הקוגניטיביות, הרגשיות והחברתיות המאפשרות ללומדים וללומדות להגדיר שאלות ובעיות, לאתר מקורות מידע, להעריך אותם באופן ביקורתי, לנתח ולפרש אותם, למזג מקורות מידע מרובים, להשתתף בשיח ביקורתי וליצור ולשתף תוצרים דיגיטליים ( 2010 Hobbs, ) . סדרה ארוכה של מחקרים בארץ ובעולם מצביעה על כך שתלמידים ותלמידות מתקשים באיתור, בהערכה ובמיזוג של מקורות מידע, ולכן יש צורך לטפח באופן שיטתי ומעמיק את אוריינות המידע הדיגיטלית של הלומדים והלומדות ( 2012 McGrew et al . , 2018 ; Barzilai & Zohar, ) . אוריינות מידע דיגיטלית היא אחד הרכיבים של אוריינות דיגיטלית ( 2004 Eshet - Alkalai, ) , שהוגדרה, בסעיף שלוש של פרק שלוש במסמך זה, כיכולת רוחב החוצה מקצועות לימוד . כפי שנכתב שם, אוריינות מידע דיגיטלית אינה צריכה להילמד במנותק ממקצועות הלימוד, בשיעורים ייעודיים או בימי שיא, אלא רצוי לשלבה בעקביות ובאופן ספירלי בהוראה של כל מקצועות הלימוד, בכל שכבות הגיל . לשם כך יש להגדיר בכל אחד מתחומי הלימוד יעדי הוראה לפיתוח אוריינות מידע דיגיטלית, בהתאמה ליכולותיהם המתפתחות של הלומדים והלומדות ולמאפיינים הייחודיים של תחום הדעת . למשל, בתחום המדעים יש חשיבות לפיתוח היכולות של התלמידים והתלמידות לחפש מידע במרשתת על סוגיות מדעיות ולהעריך ולהצליב את המידע באופן יעיל וביקורתי . בתחום המורשת, תלמידים ותלמידות יכולים ללמוד להשתמש במאגרים מקוונים של ספרות הקודש ופרשנויותיה . משרד החינוך אומנם מקדיש בשנים האחרונות תשומת לב גוברת למכלול המרכיבים של האוריינות הדיגיטלית ; אולם לנוכח ההתפשטות הגוברת והולכת של תכנים וכלים דיגיטליים בכל תחומי החיים, יש

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר